Rozvoj čtenářské gramotnosti na středních školách ve školním roce 2019/20205823 | ČTENáŘSKá GRAMOTNOST – PODMÍNKY A PRůBěH VZDěLáVáNÍTABULKA 6 | Hodnocení obsahu a formy textu žáky ve vyučovací hodině (podíl navštívených hodin s výskytem hodno-ceného jevu v rámci tematické inspekční činnosti)Hodnocený jevČJLCizí jazykM, PŘSPOLODBVšechny předmětyŽáci hodnotí obsah textu ze svého pohledu.64 %36 %20 %43 %40 %43 %Žáci hodnotí obsah textu z pohledu jiných možných adresátů, než jsou oni sami.28 % 6 % 4 %15 % 9 %14 %Žáci hodnotí obsah textu z hlediska autorského záměru.56 %10 % 6 %19 %10 %24 %Žáci hodnotí, jak obsah textu vyhovuje jejich účelu čtení.33 %13 %12 %25 %26 %23 %Žáci hodnotí formu textu ze svého pohledu.59 %23 %10 %15 %17 %28 %Žáci hodnotí formu textu z pohledu jiných možných adresátů, než jsou oni sami.21 % 1 % 2 % 4 % 5 % 8 %Žáci hodnotí formu textu z hlediska autorského záměru.54 % 6 % 4 % 7 % 3 %19 %Žáci hodnotí, jak forma textu vyhovuje jejich účelu čtení.32 %11 % 5 % 9 % 6 %14 %Pro komplexní poznání průběhu vyučovací hodiny vzhledem k výskytu a vzájemným vazbám čtenářských jevů (si-tuací) je odůvodněné (např. zjednodušení datové struktury) konstruovat a hodnotit pět dílčích „čtenářských faktorů“: ■faktor úrovně práce učitelů a žáků s čtenářskými cíli (formulace a vyhodnocení) ve vyučovací hodině (pozi-tivní vazby mezi jevy uvedenými v tabulce č. 2); ■faktor úrovně podpory učitelů vztahující se k rozvoji čtenářské gramotnosti žáků ve vyučovací hodině (pozi-tivní vazby mezi jevy uvedenými v tabulce č. 3); ■faktor úrovně výskytu čtenářských situací vztahujících se k žákově analýze textů (pozitivní vazby mezi * ozna-čenými jevy v tabulce č. 5); ■faktor úrovně výskytu čtenářských situací vztahujících se k žákově práci s informacemi v textu (pozitivní vazby mezi jevy v tabulce č. 5 neoznačenými *); ■faktor úrovně výskytu čtenářských situací vztahujících se k žákově hodnocení obsahu a formy textu (pozitivní vazby mezi jevy uvedenými v tabulce č. 6).Doplněn byl dále faktor charakterizující klima výuky v navštívené hodině, a to ve vazbě na její tři dílčí aspekty: (a) exi-stence klimatu, které podporuje učení žáků v hodině; (b) zaujetí žáků řešením úloh v hodině; a (c) výskyt nepracujících žáků v hodině.