Rozvoj čtenářské gramotnosti na středních školách ve školním roce 2019/20205813 | ČTENáŘSKá GRAMOTNOST – PODMÍNKY A PRůBěH VZDěLáVáNÍních otázek ke čtenému textu (viz také tabulka č. 6 pro nižší četnost hodnocení obsahu a forem textu ve vazbě na účel čtení či pohled různých adresátů sdělení), což jsou však zároveň činnosti, které lze považovat za klíčové z hlediska rozvoje čtenářské gramotnosti žáků. Předmětově lze identifikovat jednak čtenářské situace více typické pro předmět český jazyk a literatura, které jsou spojeny spíše s analýzou textu (viz hvězdičkou označené jevy v tabulce č. 5; a dále tabulka č. 6 pro hodnocení obsahu a forem textu), jednak předmětově průřezové čtenářské situace, které jsou spojeny spíše s prací s informacemi. Čtenářské situace prvního typu se přirozeně vyskytly méně často. 19TABULKA 5 | Čtenářské situace spojené s prací žáků ve vyučovací hodině (podíl navštívených hodin s výskytem hodno-ceného jevu v rámci tematické inspekční činnosti)Hodnocený jevČJLCizí jazykM, PŘSPOLODBVšechny předmětyŽáci vyhledávají v textu informace, které jsou tam přímo uvedeny.71 %89 %76 %88 %87 %81 %Žáci pátrají po tom, co jim text sděluje (hlavní sdělení textu).87 %75 %40 %65 %62 %68 %Žáci vyvozují informace, které v textu nejsou přímo uvedeny.83 %55 %47 %71 %66 %67 %Žáci formulují ústně svou osobní odezvu na text.61 %37 %14 %38 %32 %39 %Žáci shrnují naučný text vlastními slovy.31 %29 %29 %54 %50 %38 %Žáci vyjadřují výrazným čtením své porozumění významu textu.44 %40 % 9 %20 %26 %30 %Žáci pracují na čtenářských úkolech ve dvojicích/skupinách. Úkoly umožňují smysluplné zapojení a učení všech žáků.38 %44 %12 %24 %24 %29 %Žáci vyhledávají v textu postavy, místo děje, klíčové události, zápletku (beletrie).*67 %34 % 1 % 9 % 3 %28 %Žáci si sami kladou otázky k textu a sami či ve skupině na ně hledají odpověď.34 %23 %14 %26 %31 %27 %Žáci zkoumají strukturu textu.*54 %24 %14 %13 %13 %26 %Žáci posuzují, zda či do jaké míry text naplňuje účel, s nímž ho četli.43 %17 % 9 %26 %17 %25 %Žáci zkoumají, jak autor pracuje s jazykem.*66 %18 % 2 % 9 % 1 %24 %Žáci pátrají po tom, jaký je autorský záměr a myšlený adresát kteréhokoli typu textu.*52 % 9 % 7 %19 %10 %22 %Žáci převyprávějí děj textu svými slovy (s postavou, prostředím, zápletkou).*49 %25 % 1 % 8 % 6 %21 %Žáci si stanovují účel čtení.23 %12 % 4 %21 %13 %15 %Žáci porovnávají dva nebo více textů, hledají shody a rozdíly.*29 %10 % 6 %11 % 8 %14 %Žáci formulují písemně svou osobní odezvu na text.14 %10 % 5 % 8 %12 %10 %Z hlediska překonávání obav a nechuti ke čtení je významnou činností vlastní hodnocení čtení a čtených textů samot-nými žáky. Jejich reflexe obsahu textu, přínosu, který pro ně text měl, pocitů, které v nich vzbudil, případně zájmu, jež v nich vyvolal, by měla v optimálním případě následovat po každém setkání žáka s textem (ať už bude vyznění reflexe pozitivní, či negativní). Vzhledem k časové náročnosti takové reflexe v jakékoli větší skupině žáků nepřekvapuje, že popsaná reflexe byla v navštívených hodinách méně častá, než by jejímu významu odpovídalo (viz také tabulka č. 6). Očekávaně nejčastěji byla zaznamenána v navštívených hodinách českého jazyka a literatury, přičemž ale jejímu pro-vádění i v jiných předmětech principiálně nic nebrání.19 Pohled učitelů českého jazyka a literatury na zařazení činností vztahujících se ke čtenářským cílům a rozvoji čtenářské gramot-nosti žáků poskytuje zjištění, která jsou podobná zjištěním tabulky č. 5. Za nejčastěji zařazované čtenářské situace ve svých ho-dinách uvedli učitelé českého jazyka a literatury jednak identifikaci hlavního sdělení textu a jednak vyhledávání informací, které jsou v textu přímo uvedené. Méně často pak tito učitelé zařazují ve svých hodinách čtenářské situace, které po žácích vyžadují vyvozování informací, které nejsou přímo uvedené v textu, a především pak kladení otázek, na které v textu není přímo uvedená odpověď a na které se pokoušejí sami nebo ve skupině nalézt odpovědi.