Rozvoj čtenářské gramotnosti na středních školách ve školním roce 2019/20205793 | ČTENáŘSKá GRAMOTNOST – PODMÍNKY A PRůBěH VZDěLáVáNÍGRAF 6 | Pohled středoškolských učitelů českého jazyka a literatury na postoje svých žáků k výuce tohoto předmětu – podíl žáků, kteří by podle názoru učitele souhlasili s daným tvrzením (podíl odpovídajících učitelů v rámci tematické inspekční činnosti)0 %20 %40 %60 %80 %100 %V hodinách eštiny p emýšlím nad tím, co íkají ostatní.čřřV hodinách eštiny d lám jen tolik, kolik je nezbytn nutné.čěěChci rozum t tomu, co se v eštin u íme.ěčě čV hodinách eštiny se cítím dob e.čřČeština je na m p íliš t ká.ě řěžRadši v eštin dostávám od u itele takové otázky, nad kterými sečěčmusí p emýšlet.řtém nikdoěřasi jedna tvrtinačasi polovinaasi t i tvrtinyř čtém všichniěř3.3 Průběh vzděláváníPro rozvoj čtenářské gramotnosti žáků je klíčová kvalita vzdělávacího procesu na školách. Tato podkapitola proto představuje zjištění týkající se vybraných aspektů průběhu vzdělávání, které úzce souvisejí s rozvojem čtenářské gra-motnosti žáků.3.3.1 Cíl výuky českého jazyka a literaturyHodnocení pohledu středoškolských učitelů českého jazyka a literatury na nejdůležitější cíle výuky tohoto předmětu poskytují vstupní informace o významu čtenářské gramotnosti, které jsou do určité míry ambivalentní. Nejvyšší podíl učitelů (37 %), a častěji učitelů žáků maturitních oborů vzdělání jiných než gymnaziálních, označil za nejdůležitější cíl výuky českého jazyka a literatury na středních školách co nejlepší přípravu žáků k závěrečným zkouškám, což ovšem omezuje časový prostor, který je možné věnovat rozvoji čtenářských dovedností žáků k řešení běžných situací, pokud tyto nejsou předmětem zájmu maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury. Naopak další učiteli častěji uváděný cíl ukázat žákům význam dobrého ovládání českého jazyka v každodenním životě již má přímý vztah k vymezení kon-ceptu čtenářské gramotnosti. 183.3.2 Průběh vyučovací hodinyDovednost učitelů a žáků formulovat čtenářské cíle vyučovací hodiny tak, aby jim žáci správně porozuměli a zároveň byli schopni vyhodnotit, nakolik těchto cílů dosáhli, je důležitým aspektem kvality vyučovací hodiny, který však není plně sledován ani v hodinách českého jazyka a literatury (viz tabulka č. 2). Ještě méně častá byla praxe, kdy by žák sám plánoval své čtenářské cíle a vyhodnotil, do jaké míry jich dosáhl, případně uvedl, co mu k jejich dosažení po-mohlo. Zde lze vnímat významné příležitosti pro posilování hlubšího porozumění žáků možnostem, které jsou spojeny s různými čtenářskými strategiemi. Tabulka č. 2 dále dokládá, že stanovování čtenářských cílů se neomezuje pouze na vyučovací hodiny českého jazyka a literatury a cizích jazyků, ale že čtenářské cíle jsou relevantní a byly zazname-nány také v dalších předmětech vyučovaných na středních školách, a to včetně matematiky a přírodovědných předmě-tů (v nich byly čtenářské cíle vyučovací hodiny stanoveny méně často). V tomto kontextu lze vnímat nejen výhody, ale také další příležitosti spojené s koordinovaným přístupem k rozvoji čtenářské gramotnosti napříč předměty.18 Tento cíl výuky českého jazyka a literatury uvedlo 25 % učitelů.