Rozvoj čtenářské gramotnosti na středních školách ve školním roce 2019/20205773 | ČTENáŘSKá GRAMOTNOST – PODMÍNKY A PRůBěH VZDěLáVáNÍDůležitým aspektem vztahujícím se k rozvoji čtenářské gramotnosti je motivace žáků ke čtení, která je spojena také s jimi preferovaným literárním žánrem. Sci-fi a fantasy byly v tomto ohledu označeny za nejzajímavější literární žánr nejvyšším podílem žáků, přičemž mezi jeho příznivci podle očekávání výrazně převažovali chlapci (viz graf č. 4). 17Neplatí však, že by byl některý preferovaný literární žánr spojený s vyšším množstvím času, který žáci četbě věnují, motivace ke čtení tak je mnohem širší koncept než jen vybavení školní knihovny sci-fi a fantasy literaturou. Doplňme, že nejčastějším impulsem k přečtení určité knihy jsou pro středoškoláky, a především dívky, doporučení kamarádů (39 % žáků) a kladná recenze v médiích (29 % žáků), školu (23 % žáků) a rodiče (8 %) označil za klíčový impuls nižší podíl žáků. GRAF 3 | Průměrný čas týdně věnovaný čtení knih na základě vlastního výběru podle pohlaví a oboru vzdělání žáků (podíl odpovídajících žáků v rámci výběrového zjišťování)0 %20 %40 %60 %80 %100 %dívkychlapcium lecké oboryěgymnaziální oboryp írodov dní oboryřěspole enskov dní oboryčětechnické oboryobory kategorie E a Hv bec knihy podle vlastního výb ru ne tuůěčmén ne hodinuěžasi ty i hodiny (tj. pr m rn asi p l hodiny denn )č řů ě ěůěvíce ne ty i hodiny (tj. pr m rn více ne p l hodiny denn )ž č řů ě ěž ůěGRAF 4 | Nejzajímavější literární žánr podle pohlaví a oboru vzdělání žáka (podíl odpovídajících žáků v rámci výběro-vého zjišťování)0 %20 %40 %60 %80 %100 %dívkychlapcigymnaziální oboryobory kategorie E a Hp írodov dní oboryřěspole enskov dní oboryčětechnické oboryum lecké oboryěsci-fi a fantasyromantické p íb hyř ědetektivkykrátké povídkyživotopisyhistorické románycestopisyjiný ánrž17 Vedle toho tři čtvrtiny žáků dávají přednost próze před poezií, přičemž čtyři pětiny žáků dávají přednost světové próze a poezii před prózou a poezií českou. Preferována je také soudobá literatura před literaturou starší.