Podpora rozvoje žáků základních škol ve vzdělávací oblasti Umění a kultura5547 | ZáVěRY A DOPORUČENÍ7.2 DoporučeníDoporučení pro školy ■Respektovat význam vzdělávání pro rozvoj tvůrčích a emočních dovedností všech žáků, a to včetně vaz-by na zvyšování motivace žáků k učení. Upevňovat přístup směřující k vytváření příležitostí pro zažití úspěchu i pro slabší žáky v hodinách výuky předmětů vzdělávací oblasti Umění a kultura a uplatňovat jej také ve výuce ostatních předmětů. ■Realizovat výuku v dostatečné míře také mimo školu tak, aby se žáci dostávali do osobního kontaktu s živým uměním, např. prostřednictvím akcí za účasti umělecky činných osobností (návštěvy ateliérů, koncertů, výtvarných workshopů apod.). ■Nabízet žákům, bez ohledu na profilaci školy, dostatečně pestrou škálu aktivit mimo hlavní výukový proud (kroužky, umělecky zaměřená tělesa apod.) s přístupem i pro žáky s nižším uměleckým talentem. ■Usilovat o posilování prakticky orientované výuky zaměřené na kreativitu žáků v souladu s technologic-kým a společenským rozvojem současného světa. ■Podporovat mezioborové vzdělávání a realizaci mezioborově pojatých projektů (např. kombinace témat ze vzdělávací oblasti Umění a kultura, Člověk a jeho svět, Člověk a svět práce a průřezové téma envi-ronmentální výchovy apod.).Doporučení pro zřizovatele ■Při respektování svých finančních možností poskytovat školám takové prostředky, aby mohly (zejména po stránce materiálního vybavení) zajišťovat rozvoj všech žáků v oblasti Umění a kultura dostatečně atraktivními a efektivními metodami, a to včetně vybavení moderními technologiemi či softwarem. ■Hledat způsoby podpory škol při spolupráci s kulturně a umělecky zaměřenými institucemi a při řešení překážek účasti žáků na kulturně-uměleckých aktivitách. ■Umožňovat školám zapojení do komunitního života v jejich okolí vytvářením příležitostí pro prezentaci výstupů žáků v rámci komunitně organizovaných aktivit (propagace, prostor pro prezentaci, zprostřed-kování vystoupení na obecních akcích apod.). ■Podporovat účast všech žáků při kontaktech s živým uměním (např. finančními úlevami při návštěvách muzeí, galerií, divadel a dalších kulturních institucí zřizovaných obcí či městem, případně prostřednic-tvím aktivní dohody a spolupráce s jinými zřizovateli).Doporučení pro Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ■V případě úprav vzdělávacího obsahu RVP respektovat důležitost rozvoje tvůrčích a emočních doved-ností žáků jako důležitého předpokladu pro nastavení a udržení pozitivní atmosféry ve škole. ■Věnovat pozornost otázkám zajištění aprobovanosti hudební a výtvarné výchovy. ■Podporovat rozvoj kompetencí učitelů a ve spolupráci s Národním pedagogickým institutem ČR pokra-čovat ve vytváření kvalitních metodických materiálů pro hudební a výtvarnou výchovu. ■Podporovat možnosti účasti všech žáků při kontaktech s živým uměním v institucích zřizovaných státem (např. vyjednáním finančních úlev apod.).