Podpora rozvoje žáků základních škol ve vzdělávací oblasti Umění a kultura5496 | VZDěLáVACÍ OBLAST UMěNÍ A KULTURA V KONTEXTU CHARAKTERISTIK ŠKOLTABULKA 8 | Srovnání hodnocených ukazatelů vzdělávací oblasti Umění a kultura vzhledem ke sledovaným charakte-ristikám školyPorovnání dvou typů charakteristiky školy: ● – významně lepší hodnota prvního z uvedených typů charakteristiky školy (95% interval spolehlivosti); ○ – nevýznamné rozdíly hodnot (95% interval spolehlivosti); – významně horší ● hodnota prvního z uvedených typů charakteristiky školy (95% interval spolehlivosti); ○ – informace pro 1. stupeň 1základní školy; ○ – informace pro 2. stupeň základní školy2Srovnávané charakteristiky školy (tučně hodnota, k níž se vztahuje barva značky v buňce tabulky)IIIIIIIVVVIobec školy – jádrové území vs. suburbium○○○●1○2●1○2○1●2obec školy – jádrové území vs. venkov○○○●1○2●1○2○ ○1 2obec školy – suburbium vs. venkov○○○○ ○1 2○ ○1 2●1○2velká škola vs. středně velká škola○○○● ●1 2●1○2●1●2velká škola vs. malá škola*●●●●1●1○1středně velká škola vs. malá škola*●●○○1○1●1plně organizovaná škola vs. neúplná škola*○●●●1●1●1praxe učitele: –0 4 roky vs. 5–20 let○●●---praxe učitele: –0 4 roky vs. více než 20 let○●●---praxe učitele: –520 let vs. více než 20 let○○○---* Žákovské hodnocení provedeno jen pro žáky 1. stupně; hodnocení pro 2. stupeň je buď z definice bezpředmětné (organizovanost školy), nebo ne-relevantní z důvodu počtu žáků v definované kategorii.Pozn.: – spokojenost učitele s výukou hudební/výtvarné výchovy; – učitelem vnímaná důležitost vzdělávací oblasti Umění a kultura; IIIIII – pra-videlnost spolupráce učitele s umělci a kulturně-uměleckými organizacemi a spokojenost s ní; IV – žákem vnímaná důležitost a oblíbenost hudební výchovy; – žákem vnímaná důležitost a oblíbenost výtvarné výchovy; VVI – četnost a různorodost školních kulturních akcí navštěvovaných žákem.Hodnocení krajských specifik (blíže viz příloha č. 1) poskytuje ještě některá doplňující zjištění. V kontextu významu tradiční kultury pro Jihomoravský kraj může být poněkud překvapivé zjištění, že učitelé hudební a výtvarné výchovy jsou spíše méně spokojeni s výukou těchto předmětů, zároveň uvádějí nižší míru pravidelné spolupráce s umělci a kul-turně-uměleckými organizacemi, také žáci 1. stupně uvádějí svou méně častou účast na různých školních kulturně za-měřených akcích. Vysvětlení těchto zjištění může být spojeno s tím, že kulturně-umělecké organizace působící na jižní Moravě do značné míry samy přebírají roli, kterou v jiných krajích plní samotné školy. Podporu těmto argumentům poskytuje také nižší účast žáků 1. stupně škol dalších moravských krajů na různorodých školních kulturně zaměřených akcích, přičemž podprůměrné hodnoty tohoto ukazatele vykazuje také Zlínský kraj.Druhým zajímavým zjištěním z hodnocení krajských specifik pak je vyšší důležitost a obliba hudební výchovy uvá-děná žáky škol Karlovarského a Ústeckého kraje. Tento poznatek poskytuje ještě jeden střípek do mozaiky poznání přínosnosti vzdělávací oblasti Umění a kultura pro utváření prostoru k úspěchu i méně úspěšným žákům. Jsou to právě žáci škol Karlovarského a Ústeckého kraje, kteří ve velkém počtu šetření zaznamenávají relativně horší výsledky.