Podpora rozvoje žáků základních škol ve vzdělávací oblasti Umění a kultura5466 | VZDěLáVACÍ OBLAST UMěNÍ A KULTURA V KONTEXTU CHARAKTERISTIK ŠKOL6 VZDěLáVACÍ OBLAST UMěNÍ A KULTURA V KONTEXTU CHARAKTERISTIK ŠKOLV předchozích kapitolách byla představena hlavní zjištění z hodnocení postavení a vnímání vzdělávací oblasti Umění a kultura řediteli škol, učiteli hudební a výtvarné výchovy a žáky, respektive z hodnocení personálních a materiálních podmínek a forem podpory rozvoje žáků pro naplňování záměrů této vzdělávací oblasti. Je přitom přirozené, že situace základních škol různých charakteristik (např. vzhledem k velikosti školy) se bude od sebe odlišovat, přičemž tuto sku-tečnost je potřeba zohlednit v souvisejících úvahách. Z těchto důvodů se tato kapitola zaměřuje na hodnocení specifik škol, která se vztahují ke sledovaným tématům vzdělávací oblasti Umění a kultura, a to se zohledněním úrovně ředitelů škol, učitelů hudební a výtvarné výchovy a žáků. Tabulka č. 4 představuje přehled charakteristik škol vstupujících do dalšího hodnocení.TABULKA 4 | Přehled charakteristik škol vstupujících do hodnoceníCharakteristika školyHodnoty charakteristiky školyLokalizace školy – obec17(a) školy lokalizované v jádrových územích větších měst; (b) školy lokalizované v zázemí větších měst (suburbium); (c) školy lokalizované v dalších venkovských obcíchVelikost školy(a) malé školy (0–60 žáků); (b) středně velké školy (61–250 žáků); (c) velké školy (více než 250 žáků)Organizovanost školy(a) plně organizované školy; (b) neúplné školy jen s 1. stupněmProfilace školy(a) školy profilující se v oblasti umění a kultury; (b) školy neprofilující se v oblasti umění a kulturyPřevažující pedagogický přístup(a) převažující běžný pedagogický přístup; (b) převažující alternativní pedagogický přístup (např. konstruktivistický přístup, činnostní učení, waldorfská či Montessori pedagogika)Lokalizace školy – krajProměnná nabývá hodnoty jednoho ze 14 krajů České republiky (včetně území hlavního města Prahy)6.1 Ředitelé školHodnocení specifik škol je v případě odpovědí jejich ředitelů založeno na sedmi ukazatelích, které jsou přehledně uvedeny v tabulce č. 5.TABULKA 5 | Přehled hodnocených ukazatelů založených na odpovědích ředitelů škol UkazatelPopis ukazateleVnímaná důležitost vzdělávací oblasti Umění a kulturaUkazatel nabývá vyšších hodnot, pokud ředitel školy vyjadřuje vyšší míru svého souhlasu s tvrzením, že vzdělávací oblast Umění a kultura je stejně významná jako jiné vzdělávací oblasti.Aprobovanost výukyUkazatel nabývá vyšších hodnot, pokud je vyšší podíl hodin (a) hudební výchovy; a (b) výtvarné výchovy vyučován aprobovaně.Materiální vybavenostUkazatel nabývá vyšších hodnot, když: (a) ředitel uvádí, že škola disponuje potřebným vybavením pro výuku v oblasti Umění a kultura podle ŠVP; (b) škola má specializovanou učebnu či jiný vhodný prostor pro hudební výchovu; a (c) škola má specializovanou učebnu či jiný vhodný prostor pro výtvarnou výchovu.Nepovinná/volitelná kulturně-umělecká aktivita školyUkazatel nabývá vyšších hodnot, když: (a) škola nabízí široké spektrum kulturně-uměleckých kroužků, především pak hudební a dramatický kroužek; a (b) na škole působí vyšší počet kulturně-uměleckých útvarů, především pak pěvecký sbor, divadlo a hudební skupina.Nepovinná/volitelná hudební Ukazatel nabývá vyšších hodnot, když: (a) škola nabízí hudební kroužek; (b) na škole působí pěvecký sbor aktivita školya orchestr; a (c) se žáci účastní hudebních vystoupení.Školní besídky a projektové dny s vysokou účastí žákůUkazatel nabývá vyšších hodnot, když: (a) škola organizuje školní akademie/besídky a projektové dny; a (b) organizovaných mezitřídních aktivit školy se účastní vyšší podíl žáků školy.Spolupráce s umělci a kulturně-uměleckými organizacemiUkazatel nabývá vyšších hodnot, když škola spolupracuje s umělci a kulturně-uměleckými organizacemi na pravidelné bázi.Tabulka č. 6 zachycuje výsledky hodnocení ukazatelů definovaných v tabulce č. 5 vzhledem k charakteristikám škol uvedeným v tabulce č. 4. V tomto ohledu se primárně ukazuje, že možnosti malých, neúplných a venkovských škol pro rozvoj žáků v oblasti Umění a kultura jsou limitovány především horším materiálním vybavením, omezenou nabídkou nepovinných kulturně-uměleckých aktivit školy (např. kroužky, umělecké útvary) a nižší úrovní spolupráce s umělci a kulturně-uměleckými organizacemi, a to v kontextu omezených personálních, případně finančních kapacit těchto 17 Vymezení je založeno na datech podle OUŘEDNÍČEK, M., ŠPAČKOVá, P., KLSáK, A. (2018). Metodika sledování rozsahu rezidenční suburbanizace. Pátá verze. Praha: Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Urbánní a regionální laboratoř. Do-stupné na: <http://urrlab.cz>.