Podpora rozvoje žáků základních škol ve vzdělávací oblasti Umění a kultura5435 | FORMY PODPORY ROZVOJE ŽáKů VE VZDěLáVACÍ OBLASTI UMěNÍ A KULTURApři výuce a jejím plánování, přičemž podobně, jako tomu je v případě ředitelů škol, se překážky týkají tří hlavních oblastí: ■neexistence vhodných cílových kulturně-uměleckých destinací v okolí školy; ■nedostatečného časového prostoru pro hudební a výtvarnou výchovu; ■nedostatečných materiálních podmínek úzce souvisejících také s finančními možnostmi školy.GRAF 14 | Učiteli hudební a výtvarné výchovy vnímané překážky výuky a jejího plánování (podíl odpovídajících učitelů)0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 % 100 %chybí podpora ze strany vedenívedení školy nepodporuje realizaci aktivit mimo školní budovuškola nedisponuje dostate ným vybavenímčmalá hodinová dotacev okolí školy jsou omezené mo nosti kulturního vy itížžhudební výchovavýtvarná výchovaHlubší porozumění problematice pak poskytují komentáře k vnímaným problémům realizace hudební a výtvarné vý-chovy ve školách: ■Problém nedostatku vhodných cílů kulturně zaměřených školních akcí je úzce spojen také s vyššími náklady pro školu (a zprostředkovaně pro žáky) s tím, že zákonní zástupci následně nejsou ochotni žáky na takové akce pouštět. Finanční překážky se přitom projevují také v dalších oblastech realizace hudební a výtvarné výchovy, jako je např. výše ceny pořízení materiálu, který je potřebný pro uplatnění některých náročnějších technik ve výuce. ■Překážky spojené s časovým prostorem pro hudební a výtvarnou výchovu mají úzký vztah k výuce dalších předmětů, které vedení školy či zákonní zástupci žáků považují z různých důvodů za důležitější. V tomto kon-textu se projevuje nižší důležitost, která je vzdělávací oblasti Umění a kultura aktéry vzdělávání přikládána. Také někteří učitelé hudební a výtvarné výchovy, kteří zdůraznili nižší důležitost těchto předmětů, nastolili v tomto kontextu úvahu o možné přínosnosti volitelného charakteru předmětu ve vyšších ročnících studia. Zde se projevuje také jedna z dalších překážek uváděných učiteli hudební a výtvarné výchovy – nízká motivace a nekázeň žáků, a to především žáků vyšších ročníků, ale také zvyšující se ostych žáků, především při zpěvu. ■Překážky spojené s vybavením školy se především týkají chybějící specializované učebny, která by umožnila nejen uložení všech potřebných materiálů a pomůcek, ale také např. nabídla dostatek prostoru pro hudebně--pohybové aktivity. ■Někteří učitelé uvedli své nedostatečné dovednosti v oblasti hudební a výtvarné výchovy (např. dovednosti ve hře na hudební nástroj) a přivítali by rovněž více inspirace pro výuku. Častěji zmiňovanou překážkou hudební a výtvarné výchovy pak byla také velikost třídy, která neumožňuje výuku některých hudebních a výtvarných technik, případně také zhoršující se cit žáků pro detail a jejich šikovnost pro výtvarné činnosti.