Podpora rozvoje žáků základních škol ve vzdělávací oblasti Umění a kultura5415 | FORMY PODPORY ROZVOJE ŽáKů VE VZDěLáVACÍ OBLASTI UMěNÍ A KULTURAPři hledání odpovědí na uvedené otázky byly využity informace z hospitací, které byly pořízeny v rámci prezenční inspekční činnosti jednak v hodinách hudební a výtvarné výchovy a jednak v hodinách jiných předmětů, a to ve třech školních letech 2017/2018, 2018/2019 a 2019/2020. Datová struktura těchto informací byla následně zjednodušena a pro další analýzu byly využity tři syntetické ukazatele charakterizující: ■atmosféru výuky a aktivitu žáků; ■organizaci a spád hodiny; ■používané metody ve výuce.Bližší vysvětlení podstaty tří ukazatelů poskytuje tabulka č. 3. Vedle toho byl hodnocen čtvrtý ukazatel charakterizující rozvoj kreativity žáků ve výuce.TABULKA 3 | Přehled hodnocených syntetických ukazatelů a jejich charakteristikaUkazatelCharakteristika ukazateleAtmosféra výuky a aktivita žákůVysoké hodnoty ukazatele jsou dány: (a) vyšší mírou zájmu žáků o svou práci; (b) příjemnou atmosférou výuky; (c) úspěchem i slabších žáků; (d) nižší mírou pasivity žáků, kteří se dostávají téměř všichni ke slovu; a (e) rolí učitele jako tvůrce podmínek pro aktivitu žáků, včetně diferenciace vzdělávacích cílů.Organizace hodinyVysoké hodnoty ukazatele jsou dány: (a) vyvarováním se jednotvárného průběhu hodiny; (b) účelným střídáním metod výuky; (c) dobrou organizovaností hodiny, která má spád; a (d) účelným využitím didaktické techniky učitelem.Metody výukyVysoké hodnoty ukazatele jsou spojeny s průběhem výuky charakteristickým: (a) vyšší mírou spolupráce žáků v ho-dině a využití skupinové výuky a práce ve dvojicích; a (b) nižší mírou využití frontální výuky.GRAF 12 | Charakteristiky průběhu hodin hudební a výtvarné výchovy ve srovnání s dalšími předměty (průměrné skó-re, 95% interval spolehlivosti)-0 6,-0 4,-0 2,0 0,0 2,0 4,0 6,HV1 HV2 VV1 VV2 OS1OS2HV1 HV2 VV1 VV2 OS1OS2HV1 HV2 VV1 VV2 OS1OS2Atmosféra aktivita Organizace hodiny Metody výuky,Pozn.: HV – hudební výchova; VV – výtvarná výchova; OS – ostatní předměty; 1 – 1. stupeň; 2 – 2. stupeň.Hlavní výstupy hodnocení sledovaných ukazatelů vykreslují následující podobu zjištění vztahujících se ke dvěma výše formulovaným otázkám: ■Rozdíly v charakteristikách hodin hudební a výtvarné výchovy a hodin jiných předmětů jsou menší na 1. stup-ni základní školy (viz graf č. 12). Výjimkou je v tomto ohledu nižší metodická rozmanitost hodin výtvarné výchovy, což je však logicky dáno kontextem samostatné výtvarné práce žáka. Tato skutečnost se nijak nepro-jevuje v atmosféře hodiny a aktivitě žáků, které jsou naopak hodnoceny nejlépe ze všech předmětů. ■Přechod žáků z 1. na 2. stupeň základní školy je spojený s horšícími se charakteristikami všech hodnocených situací s jedinou výjimkou, kterou jsou právě hodiny výtvarné výchovy, kdy zřejmě v pozdějším věku jsou