Podpora rozvoje žáků základních škol ve vzdělávací oblasti Umění a kultura5405 | FORMY PODPORY ROZVOJE ŽáKů VE VZDěLáVACÍ OBLASTI UMěNÍ A KULTURAvystoupení (42 % škol), další aktivity pak zahrnují také taneční vystoupení a organizaci školního plesu, tvůrčí činnosti (dílny) a jiné. Necelé dvě pětiny škol realizují mezitřídní kulturně-umělecké aktivity na projektové bázi (např. projek-tový den s kulturou). Pozitivní v tomto ohledu je, že pouze jedna škola ze sta žádné aktivity tohoto druhu nerealizuje. Mezi další charakteristiky společných mezitřídních kulturně-uměleckých aktivit patří: ■účast vysokého podílu žáků škol na takto koncipovaných aktivitách, především pak ale na školních akademiích/besídkách a projektových dnech, přičemž však tato jistě žádoucí praxe není vlastní všem školám a v případě 15nižší účasti je důležitá role učitele při výběru žáků, kteří se budou dané aktivity účastnit; ■převažující realizace takto koncipovaných aktivit jak v prostorách školy, tak mimo ně (85 % škol), přičemž v případě třetiny škol převažuje realizace těchto aktivit mimo prostory školy.Z hlediska utváření občanské společnosti je velmi pozitivní, že řada společných mezitřídních kulturně-uměleckých aktivit má komunitní a mezigenerační charakter (např. komunitní vystoupení žáků při slavnostních událostech , vy-16stoupení žáků v klubech seniorů, kulturně-umělecké aktivity zaměřené na podporu osob ohrožených sociálním vylou-čením apod.), a podporuje tak sociální a územní soudržnost v lokalitě školy. Důležitým aspektem problematiky je také účast žáků škol na vystoupeních soutěžního charakteru, a to v kontextu osobního rozvoje žáků s uměleckým nadáním.GRAF 11 | Počet škol využívajících danou formu podpory rozvoje žáků ve vzdělávací oblasti Umění a kultura (počet souhlasně odpovídajících ředitelů škol; N = 643)0100200300400500600školní orchestržákovská televizežákovský rozhlashudební soubor (skupina)divadelní soubortane ní souborčp vecký sborěčasopis vydávaný za ú asti ákčž ůspecializovaný projektový dendivadelní vystoupeníp vecké vystoupeníěvýstavy prací ákž ůškolní akademie/besídka5.4 Specifika průběhu hudební a výtvarné výchovyHodnocení toho, jak žáci vnímají hudební a výtvarnou výchovu, ukázalo jednak na oblíbenost těchto dvou předmětů a jednak na horšící se postoje žáků při přechodu z prvního na druhý stupeň základní školy. V tomto kontextu stojí za pozornost dvě otázky: ■„Odlišují se základní charakteristiky hodin hudební a výtvarné výchovy od hodin výuky jiných předmětů?“ ■„Dochází ke změně charakteristik hodin hudební a výtvarné výchovy na 1. a 2. stupni základní školy?“15 Dvě třetiny ředitelů škol uvedly, že se společných mezitřídních kulturně-uměleckých aktivit účastní více než dvě třetiny žáků, čtvrtina ředitelů škol uvedla účast třetiny až dvou třetin žáků a desetina ředitelů škol pak účast méně než třetiny žáků.16 Například rozsvěcování vánočního stromečku.