Podpora rozvoje žáků základních škol ve vzdělávací oblasti Umění a kultura5385 | FORMY PODPORY ROZVOJE ŽáKů VE VZDěLáVACÍ OBLASTI UMěNÍ A KULTURAGRAF 9 | Počet účastí žáků na daném typu školní akce za uplynulý rok (podíl odpovídajících žáků, 1� a 2� stupeň)0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %ateliér výtvarníka – 1. stupeňateliér výtvarníka – 2. stupeňkoncert – 1. stupeňkoncert – 2. stupeňmuzeum – 1. stupeňmuzeum – 2. stupeňzámek/hrad – 1. stupeňzámek/hrad – 2. stupeňvýstava – 1. stupeňvýstava – 2. stupeňprohlídka památek – 1. stupeňprohlídka památek – 2. stupeňkino – 1. stupeňkino – 2. stupeňani jednoujednoudvakrát a víceDůležitým typem interakcí škol s kulturně-uměleckými organizacemi je účast žáků na kulturně zaměřených školních akcích (např. výlety za památkami, návštěvy kin apod.), které pomáhají budovat u žáků pozitivní vztah k umění. 14Graf č. 9 naznačuje, že žáci se v rámci těchto akcí setkávají s různými typy kulturně-uměleckých aktivit, přičemž nej-častěji se jedná o návštěvu kina, prohlídku památek a návštěvu výstav. Méně často jsou školní akce žáků zaměřeny na návštěvu koncertu či ateliéru výtvarníka, i když především druhá z uváděných možností může být přínosná v kontextu přímého kontaktu žáků s praktickou činností umělce. O něco častěji se kulturně zaměřených školních akcí účastní žáci 1. stupně než žáci 2. stupně základní školy.Výrazné rozdíly existují také v tom, jak často se žáci účastní různých kulturně zaměřených školních akcí (viz graf č. 10). Takto necelá desetina žáků základních škol nenavštívila v uplynulém roce žádnou takovou akci, na druhé straně existují školy, které jsou v této oblasti velmi aktivní. Zároveň se ukazuje ještě jeden poznatek, kdy žáci, kteří se školou častěji chodí do muzea, častěji navštěvují také výstavy, zámky/hrady a další památky, naopak vztah k návštěvě kin je v tomto ohledu výrazně slabší. Tato skutečnost naznačuje existenci určitého typického chování škol a tříd, které je spo-jeno s častějšími návštěvami uvedeného typu kulturně-uměleckých akcí. Za pozornost přitom stojí, že nelze pozorovat existenci vztahu častější účasti žáků na akcích spojených s návštěvou muzeí, výstav, zámků/hradů a dalších památek a jejich obliby hudební či výtvarné výchovy.14 Souhlas s tímto tvrzením vyjádřilo 97 % ředitelů škol.