Podpora rozvoje žáků základních škol ve vzdělávací oblasti Umění a kultura5293 | POSTAVENÍ A VNÍMáNÍ VZDěLáVACÍ OBLASTI UMěNÍ A KULTURA VE ŠKOLáCHGRAF 4 | Postoj žáků k hudební a výtvarné výchově – míra souhlasu s daným tvrzením (podíl odpovídajících žáků)0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 % 100 %Hudební výchova je d le itý p edm t.ů žřěVýtvarná výchova je d le itý p edm t.ů žřěCht l/a bych mít více hodin hudební výchovy.ěBaví m hrát na rytmické nástroje (nap . triangl tamburína).ěř,Baví m zpívat.ěCht l/a bych více hodin výtvarné výchovy.ěBaví m modelovat.ěHudební výchova m baví.ěVýtvarná výchova m baví.ěBaví m kreslit.ěrozhodn neěspíše nespíše anorozhodn anoěBližší hodnocení odpovědí žáků na otázky uvedené v grafu č. 4 ukazuje, že mezi jejich odpověďmi týkajícími se daného předmětu existuje úzký vztah. Určitě nepřekvapí, že žáka, kterého baví výtvarná výchova, také častěji baví kreslit i modelovat, častěji je pro něj výtvarná výchova důležitým předmětem a chtěl by více hodin výtvarné výchovy ve výuce, a že analogické tvrzení lze formulovat také pro hudební výchovu. Tato skutečnost pak umožňuje vytvořit dva faktory vypovídající o tom, jak žáci mají v oblibě hudební, respektive výtvarnou výchovu. Dotazování žáků se vedle toho zaměřilo na hodnocení klimatu jejich třídy, přičemž z jejich odpovědí je možné vytvořit další dva faktory: ■vztah žáka s učiteli (např. podpora od učitelů v případě potřeby, spravedlnost učitelů, zájem učitelů o žáka, vztahy mezi žákem a učiteli, řešení neshod s učiteli a další); ■vztah žáka se spolužáky (např. množství kamarádů, přátelské vztahy, obliba žáka mezi spolužáky, podpora ze strany spolužáků).Tabulka č. 2 zachycuje hodnocení vztahů mezi čtyřmi uvedenými faktory. Ukazuje se, že žáci, kteří mají v oblibě výtvarnou výchovu, mají v oblibě také hudební výchovu. Vztah žákovy oblíbenosti hudební a výtvarné výchovy a jím vnímaným klimatem třídy je také pozitivní, ale ne příliš silný, což naznačuje, že hudební a výtvarná výchova mohou často být oblíbenými předměty také žáků, kteří se ve třídě, a především pak ve vztahu se spolužáky, necítí úplně nejlépe. V tomto ohledu je zajímavé zjištění, že ředitelé škol vidí největší přínosy (metod) vzdělávací oblasti Umění a kultura v jiných předmětech právě ve vytvoření prostoru pro zažití úspěchu i méně úspěšným žákům (blíže viz pod-kapitola 5.4 a graf č. 13).TABULKA 2 | Postoj žáka k hudební výchově a výtvarné výchově a jím vnímané vztahy k učitelům a spolužákům (kore-lační koeficient)Obliba hudební výchovyObliba výtvarné výchovyVztah žáků k učitelůmVztah žáků ke spolužákůmObliba hudební výchovy1,000,590,360,24Obliba výtvarné výchovy0,591,000,330,20Graf č. 5 upozorňuje na závažné zjištění, kterým je horšící se postoj žáků k předmětům hudební a (ještě o něco více) výtvarná výchova při jejich přechodu z prvního na druhý stupeň základní školy, což je jev opakovaně pozorovaný také v dalších předmětech a rovněž uváděný učiteli hudební a výtvarné výchovy zapojenými do tohoto šetření (blíže viz