Podpora rozvoje žáků základních škol ve vzdělávací oblasti Umění a kultura5283 | POSTAVENÍ A VNÍMáNÍ VZDěLáVACÍ OBLASTI UMěNÍ A KULTURA VE ŠKOLáCHGRAF 3 | Vztah mezi postoji a vybranými praktikami učitelů hudební a výtvarné výchovy (hodnota korelačního koefi7-cientu) −1−0,8−0,6−0,4−0,200,20,40,60,81vnímaná důležitost předmětuoblíbenost předmětuvlastní umělecká činnostspolupráce s umělcipohled na postoj vedeníobsahové zaměření výukyvnímaná důležitost předmětuoblíbenost předmětuvlastní umělecká činnostspolupráce s umělcipohled na postoj vedeníobsahové zaměření výuky10,40510,1510,52210,1890,2220,1910,4760,290,0440,1781−0,039−0,0090,001−0,188−0,03613.3 Pohled žákůPohled ředitelů škol a učitelů hudební a výtvarné výchovy na vzdělávací oblast Umění a kultura je vhodné doplnit také o pohled žáků. Graf č. 4 zachycuje míru souhlasu žáků s tvrzeními, které se vztahují k jejich vnímání hudební a výtvarné výchovy. Hlavní zjištění v tomto ohledu ukazují, že žáci přikládají vzdělávací oblasti Umění a kultura nižší důležitost, než je tomu v případě ředitelů škol a učitelů. Zároveň jsou však hudební a především výtvarná výchova předměty, které žáky baví, a velký podíl z nich by se nebránil rozšíření časové dotace věnované těmto předmětům.87 Pro vytvoření korelační matice viz WEI, T., SIMKO, V. (2017). R package „corrplot“: visualization of correlation matrix. Do-stupné na: <cran.r-project.org>.8 Nejvyšší podíl žáků by se ve škole chtěl více věnovat výtvarným aktivitám, dále hudbě/zpěvu a tanci, nejnižší podíl žáků pak divadlu.