Environmentální výchova na základních školách ve školním roce 2019/20205045 | ZáVěRY A DOPORUČENÍ5.2 DoporučeníDoporučení pro školy ■V případě rozhodnutí o přijetí environmentální výchovy jako priority školy se záměrem zvyšování účin-nosti její realizace sledovat koncepční přístup věnující pozornost různým aspektům realizace environ-mentální výchovy, a to včetně praxe hodnocení účinnosti realizace environmentální výchovy. ■S ohledem na jejich pozitivní vztah k vnímání realizace environmentální výchovy žáky usilovat o rozší-ření aktivizujících metod výuky (např. badatelská výuka, projektově orientovaná výuka, výuka v přírod-ním prostředí) i na těch školách, které takové přístupy dosud nevyužívají či využívají jen omezeně, a to včetně vazby jednak na posilování praktické orientace podoby předávání znalostí a dovedností žákům, jednak na utváření potřebných podpůrných materiálů a metodické podpory k těmto činnostem. ■Posilovat environmentální vzdělávání v oblastech, které se zaměřují na získávání kompetencí žáků po-třebných pro aktivní občanský, profesní i osobní život (např. zapojování do projektů na pomoc obci, přírodě, komunitě; řešení místních problémů a konfliktů; podstata a využití nástrojů environmentálních politik). ■Důsledně dbát na výuku témat environmentální výchovy žáků v širších souvislostech tak, aby byly žákům objasňovány myšlenky udržitelného rozvoje společnosti ve všech jeho dimenzích, nikoliv zjed-nodušeně jen v dimenzi ekologické či naopak jen v dimenzi ekonomické. ■S ohledem na jeho přínos pro žáky s hlubším zájmem o environmentální problematiku usilovat o nabíd-ku aktivit environmentálně zaměřeného školního klubu či kroužku na těch školách, kde takový klub či kroužek dosud nefunguje. ■Aktivně využívat příležitosti, které pro realizaci environmentální výchovy nabízí venkovní prostředí, ať již v podobě školní zahrady či přírodní učebny, nebo v bezprostředním okolí školy (lesy, louky apod.). ■Aktivně hledat možnosti využití příkladu školy jako environmentálně odpovědné instituce také pro rea-lizaci environmentální výchovy.Doporučení pro zřizovatele škol ■Podporovat školy při zavádění koncepčního přístupu k realizaci environmentální výchovy žáků, a to pře-devším v oblastech vymezených pravomocí zřizovatele školy (např. podpora kvality vnějšího prostředí školy pro realizaci venkovního vzdělávání apod.). ■Spolupracovat se školou při realizaci environmentální výchovy v tématech souvisejících se vztahem k místnímu prostředí, a to včetně oblastí, které se zaměřují na získávání kompetencí žáků potřebných pro aktivní občanský, profesní i osobní život (např. zapojování do projektů na pomoc obci, přírodě, komunitě; řešení místních problémů a konfliktů; podstata a využití nástrojů environmentálních politik). ■Podporovat zavádění environmentálně odpovědných postupů ve zřizovaných školách.Doporučení pro Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ■Pokračovat v realizaci opatření formulovaných ve Státním programu environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty a environmentálního poradenství na léta 2016–2025, za které je MŠMT odpovědné či spoluodpovědné, a to včetně vazby na strategii vzdělávací politiky ČR do roku 2030+, především v rámci strategického cíle získávání kompetencí žáků potřebných pro aktivní občanský, profesní i osob-ní život. ■Ve spolupráci s dalšími aktéry podporovat zlepšování podmínek k realizaci environmentální výchovy ve školách.