Environmentální výchova na základních školách ve školním roce 2019/20205004 | ENVIRONMENTáLNÍ VýCHOVA – HODNOCENÍ ÚSPěŠNOSTI ŽáKů V TESTUmůže být, do jaké míry hrají utvářené postoje žáků roli zprostředkujícího mechanismu mezi průběhem realizace envi-ronmentální výchovy na jedné straně a výsledky žáků v řešeném testu na straně druhé. Dívky a chlapci dosáhli v testu vybraných témat environmentální výchovy podobné průměrné úspěšnosti s o něco lep-ším výsledkem chlapců , přičemž významná záporná hodnota příslušného standardizovaného parametru v grafu č. 16 24je ovlivněna zohledněním vlivu dalších proměnných, včetně proměnné studovaného oboru v kontextu vyššího zastou-pení dívek v gymnaziálních oborech. Analogicky pak žáci škol umístěných v největších jádrových městských oblas-tech dosáhli vyšší průměrné úspěšnosti (55 %) než žáci škol lokalizovaných v malých venkovských obcích (52 %); při zohlednění „zvýhodňujících proměnných“ největších jádrových městských oblastí, tj. především vyššího zastoupení žáků víceletých gymnázií, lepších socioekonomických charakteristik lokality školy a výhod plynoucích z větší velikos-ti školy, však hodnota standardizovaného parametru v grafu č. 16 ukazuje opačné zjištění.GRAF 17 | Hodnoty standardizovaných parametrů krajských proměnných hodnocených ve vztahu k dosažené úrovni dovedností žáků v tématech environmentální výchovy (95% interval spolehlivosti odhadů; Praha jako refe-renční hodnota)-0,20-0,15-0,10-0,050,000,050,100,150,20ZLKLIKPCKVYSKHKOCKS KČJ KČJMKPLKMSKKVKÚCKPozn.: Hodnoty pro odhadovaný vstupní model v návaznosti na graf č. 16, bez proměnné „socioekonomické znevýhodnění lokality školy“.Pozn.: JČK – Jihočeský kraj; JMK – Jihomoravský kraj; KHK – Královéhradecký kraj; KVK – Karlovarský kraj; LIK – Liberecký kraj; MSK – Mo-ravskoslezský kraj; OCK – Olomoucký kraj; PCK – Pardubický kraj; PLK – Plzeňský kraj; SČK – Středočeský kraj; ÚCK – Ústecký kraj; VYS – Kraj Vysočina; ZLK – Zlínský kraj.24 Průměrná úspěšnost chlapců byla o 1 % vyšší než v případě dívek.