Environmentální výchova na základních školách ve školním roce 2019/20204984 | ENVIRONMENTáLNÍ VýCHOVA – HODNOCENÍ ÚSPěŠNOSTI ŽáKů V TESTUTABULKA 5 | Přehled proměnných hodnocených ve vztahu k dosažené úrovni dovedností žáků ve vybraných tématech environmentální výchovyProměnnáÚroveň Charakteristika faktoruStatus žáka se SVPŽákProměnná nabývající dvou hodnot: (1) žák se statusem žáka se SVP; (2) žák bez statusu žáka se SVPStudovaný obor žákaŽákProměnná nabývající dvou hodnot: (1) obor kategorie K (gymnaziální obory); (2) obor katego-rie C (základní škola)Pohlaví žákaŽákProměnná nabývající dvou hodnot: (1) dívka; (2) chlapecÚčast žáka ve školním environmentálně založeném kroužku/klubuŽákProměnná nabývající dvou hodnot: (1) ano; (2) neÚčast žáka na vícedenním programu o přírodě a životním prostředíŽákProměnná nabývající dvou hodnot: (1) ano; (2) neÚčast žáka v organizaci pro děti a mládežŽákProměnná nabývající tří hodnot: (1) účast v organizaci s blízkým vztahem k environmentální problematice (typ 1); (2) účast v jiné organizaci (typ 2); (3) bez účasti v organizaciVnímání klimatické změny žákemŽákProměnná nabývající hodnot skóre faktoru konstruovaného z otázek vyjadřujících míru souhlasu žáků s tvrzeními týkajícími se jejich vnímání existence, nepříznivých dopadů a obav spojených s klimatickou změnou (blíže viz podkapitola 3.5.1)Skutečné a potenciální environmentálně založené chování žákaŽákProměnná nabývající hodnot skóre faktoru konstruovaného z otázek vyjadřujících míru sou-hlasu žáků s tvrzeními týkajícími se jejich skutečného a potenciálního chování v environmen-tálně založených situacích (blíže viz podkapitola 3.5.2)Vztah žáka k místu bydlištěŽákProměnná nabývající hodnot skóre faktoru konstruovaného z otázek vyjadřujících míru sou-hlasu žáků s tvrzeními týkajícími se jejich vztahu k místu bydliště (blíže viz podkapitola 3.5.3)Průběh realizace environmentální výchovy (výuky) – pohled žákaŽákProměnná nabývající hodnot skóre faktoru konstruovaného z otázek vyjadřujících míru souhlasu žáků s tvrzeními týkajícími se průběhu realizace environmentální výchovy ve škole (blíže viz podkapitola 3.4)Kvalita podmínek a průběhu realizace environmentální výchovy (výuky)ŠkolaProměnná nabývající hodnot skóre faktoru konstruovaného z proměnných charakterizujících podmínky a průběh realizace environmentální výchovy ve školách (blíže viz podkapitola 3.3)Zřizovatel školyŠkolaProměnná nabývající dvou hodnot: (1) veřejný zřizovatel; (2) neveřejný, tj. soukromý a cír-kevní zřizovatelVelikost školyŠkolaProměnná odpovídající počtu žáků 2. stupně základní školyKraj školyŠkolaProměnná odpovídající kraji, v němž je škola umístěna (14 kategorií odpovědí včetně území hlavního města Prahy jako referenční hodnoty)Lokalizace školy23ŠkolaProměnná nabývající pěti hodnot: (1) jádrové oblasti největších měst s více než 90 tisíci obyvateli – referenční hodnota; (2) jádrové oblasti měst s 10 až 90 tisíci obyvateli; (3) obce s počtem obyvatel 3 až 10 tisíc; (4) suburbánní obce; a (5) venkovské obce s počtem obyvatel nižším než 3 tisíce obyvatelSocioekonomické znevýhodnění lokality školyŠkolaProměnná odpovídající indexu socioekonomických charakteristik lokality školy, které zahrnují několik socioekonomických proměnných na úrovni základních sídelních jednotek a na úrovni obce (např. vzdělanostní struktura, úroveň nezaměstnanosti, sociální vyloučení, exekuce, vyplácené sociální příspěvky) a které se vztahují k různým rokům v závislosti na dostupnosti dat, zohledněny jsou i prostorové interakce sousedních územních jednotekVýznamná část rozptylu hodnot dosažené úspěšnosti žáků v testu je dána rozdíly mezi školami (hodnota vnitrotříd-ního koeficientu korelace (ICC) je 0,22). Podobně jako v jiných šetřeních klesá hodnota tohoto koeficientu (0,15) při zahrnutí vlivu studovaného oboru žáka ve výpočtu, tj. při zohlednění odchodu početné skupiny žáků s velmi dobrými vzdělávacími výsledky na víceletá gymnázia.23 Vymezení území vychází z dat ČŠÚ a dále dat prezentovaných v OUŘEDNÍČEK, M., ŠPAČKOVá, P., KLSáK, A. (2018). Me-todika sledování rozsahu rezidenční suburbanizace. 5. verze. Praha: Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Urbánní a regio nální laboratoř. Dostupné na: <http://urrlab.cz/>.