Environmentální výchova na základních školách ve školním roce 2019/20204964 | ENVIRONMENTáLNÍ VýCHOVA – HODNOCENÍ ÚSPěŠNOSTI ŽáKů V TESTU4 Environmentální výchova – hodnocení úspěšnosti žáků v testuHodnocení dosažené úrovně dovedností žáků ve vybraných tématech environmentální výchovy je založeno na odpo-vědích výběrového souboru žáků 8. ročníku základních škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií na otázky testu zadaného v prostředí inspekčního systému elektronického testování InspIS SET. Obsahově se tento test průřezově zaměřil na témata uvedená v RVP pro základní vzdělávání: ■ekosystémy a základní podmínky života (např. druhová rozmanitost a vývojová stadia lesního ekosystému; eroze a hospodaření na polích; přirozená podoba říčních ekosystémů; význam energie pro život i společenský rozvoj a další); ■lidské aktivity a problémy životního prostředí a vztah člověka k prostředí (např. ochrana zvláště chráněných území; náchylnost jehličnatých stromů ke kůrovcové kalamitě; koncept udržitelného rozvoje; opatření proti hrozbám sucha; spotřeba energie, energetické úspory a další).Zvolený přístup k hodnocení je nutně spojen s omezeními danými nemožností testovat všechny dovednosti žáků a dále s omezeními způsobenými dalšími souvisejícími vlivy. I přesto poskytuje šetření přínosné informace o dovednostech 19žáků v tématech environmentální výchovy, a to především v rámci diskuse širších vazeb k dalším zjištěním.Test hodnotící úroveň dovedností žáků ve vybraných tématech environmentální výchovy byl vypracován ve dvou verzích, kdy žáci se speciálními vzdělávacími potřebami (dále i „SVP“) měli možnost výběru základní, nebo přizpů-sobené verze testu (viz tabulka č. 4 pro počet žáků řešících jednotlivé verze testu). Základní verze testu byla tvořena celkem 40 otázkami, přizpůsobená verze testu byla o osm otázek kratší. Žáci se SVP, kteří si zvolili kratší verzi testu, tak měli na řešení společných otázek obou verzí testu proporčně více času. Pro celkové hodnocení a zajištění jejich srovnatelnosti byly výsledky žáků základní verze testu a přizpůsobené verze testu propojeny na vzájemně si odpoví-dající škálu.20TABULKA 4 | Počty žáků řešících jednotlivé verze testu environmentální výchovy21Základní verze testuPřizpůsobená verze testuPočet žáků20 9671 9274.1 Dosažená úroveň dovedností žáků v tématech environmentální výchovyPrůměrná úspěšnost žáků 8. ročníku základní školy a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií v testu hodnocených témat environmentální výchovy byla 53 %, což je výsledek o něco horší než expertně stanovená očekávaná hodnota tří pětin správně vyřešených otázek. Takto lze také identifikovat příležitosti pro zvyšování dovedností žáků v tématech environmentální výchovy, o čemž také svědčí rozložení podílů žáků v široce definovaných kategoriích jejich úspěš-nosti v řešení testových otázek, kdy poměrně početná skupina žáků dosáhla slabého výsledku v řešeném testu (viz graf č. 15).GRAF 15 | Úspěšnost žáků 8� ročníku základních škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií v testu environmen-tální výchovy (podíl žáků řešících test)0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %0 – 20 %21 – 40 %41 – 60 %61 – 80 %81 – 100 %19 Například motivace žáka, fyzické a psychické rozpoložení žáka v daný den apod.20 Za tímto účelem byl aplikován postup založený na neekvivalentních skupinách žáků s kotvícími položkami společnými pro oba testy a využit equate package, blíže viz ALBANO, A. D. (2016). Equate: an R package for observed-score linking and equating. Journal of Statistical Software, 74(8), 1–36.21 Z hodnocení byly vyřazeny výsledky se zvláštními charakteristikami (např. extrémně krátká doba řešení testu; vysoký podíl žákům nezobrazených otázek, tj. s nulovým časem zobrazení).