Environmentální výchova na základních školách ve školním roce 2019/20204913 | ENVIRONMENTáLNÍ VýCHOVA – PODMÍNKY A PRůBěH VZDěLáVáNÍ ■Obecně lze pozorovat silnější souhlas žáků se svým environmentálně odpovědným chováním v potenciálních situacích než v situacích reálných. Tuto skutečnost je potřeba vzít do úvahy při interpretaci deklarované vyso-ké ochoty žáků k environmentálně odpovědnému chování v potenciálně vznikajících situacích. V kontextu rozdílů mezi skutečným a potenciálním chováním žáků lze vnímat existenci významných příležitostí k po-silování environmentálně odpovědného chování žáků.3.5.3 Vztah žáků k místu bydlištěTřetí okruh otázek, ke kterým žáci poskytli svou odpověď, se týkal jejich vztahu k místu bydliště. Graf č. 13 v tomto ohledu ukazuje na výrazně převažující pozitivní vztah žáků k místu, kde žijí, když žáci převážně souhlasí s tím, že dané místo je pro ně důležité, cítí se tam dobře a rádi se do něj vrací. Současně je ale také patrný racionální pohled vyjádřený odmítnutím obtížně odůvodnitelných superlativů poukazujících na jedinečnost místa bydliště žáků.GRAF 13 | Vztah žáků k místu bydliště – míra souhlasu žáků s daným tvrzením (průměrné hodnocení žáků; pětibodová škála, −2 = nesouhlas; +2 = souhlas)13-2-1012Místo, kde iji, je jedine né, jiné ne ostatní.žčžMísto, kde iji, je plné zajímavých p íb h .žř ě ůMísto, kde iji, je zajímavé.žMísto, kde iji, je hezké.žNa místo, kde iji, se v dy rád/a vracím.žžNa míst , kde iji, se cítím dob e.ěžřMísto, kde iji, je pro m d le ité.žě ů ž3.5.4 Postoje žáků v širších souvislostechNa základě míry souhlasu s jednotlivými tvrzeními (viz podkapitola 3.5) lze pro každého žáka konstruovat hodnotu faktoru, tzv. faktorové skóre, pro dílčí témata: ■klimatická změna, kdy vyšší hodnota faktorového skóre vyjadřuje vyšší míru souhlasu žáka s existencí, nepří-znivými dopady a obavami spojenými s klimatickou změnou; ■skutečné a potenciální chování žáků, kdy vyšší hodnota faktorového skóre vyjadřuje vyšší míru souladu envi-ronmentálně odpovědného skutečného a potenciálního chování žáka; ■vztah žáků k místu bydliště, kdy vyšší hodnota faktorového skóre vyjadřuje vyšší míru souhlasu žáka s jeho kladným vztahem k místu, kde žije.Otázkou následně je, jakým způsobem se liší postoje různých skupin žáků k hodnoceným tématům. Tabulka č. 3 před-stavuje existující rozdíly vzhledem k pěti proměnným kategorizace skupin žáků.