Environmentální výchova na základních školách ve školním roce 2019/20204903 | ENVIRONMENTáLNÍ VýCHOVA – PODMÍNKY A PRůBěH VZDěLáVáNÍGRAF 12 | Postoj žáků škol k environmentálně zasazeným situacím jejich skutečného a potenciálního chování – míra souhlasu žáků s daným tvrzením (průměrné hodnocení žáků; pětibodová škála, −2 = nesouhlas; +2 = souhlas)12-2-1012Ve svém volném ase se zapojuji do akcí na ochranu p írody.čřČasto si tu o p írod a ivotním prost edí.čřě žřPovídám si s rodi i o tom, jak je mo né pomáhat s ešením problémčžřůživotního prost edí.řVe svém volném ase sleduji na internetu nebo v televizi po adyčřo p írod a ivotním prost edí.řě žřOb as si ud lám chvilku a jdu si p ivon t ke kytkám.čěřěMyslím, e jsem na naší škole p isp l/a ke zlepšení stavu ivotníhožřěžprost edí i okolní p írody.řčřPoblí svého domova vyv šuji pta í budky nebo krmítka.žěčDokud se rozhoduji, co si vyndám z lednice, nechávám její dve eřzav ené.řSna ím se pomoct ivotnímu prost edí i na naší škole.žžřKdy vidím, e se lidé špatn chovají k p írod , hned ježžěřěna to upozorním.Pokud k tomu budu mít p íle itost, zapojím se do akce organizovanéř žmístními ochránci p írody.řN kdy chodím v noci pozorovat hv zdy.ěěKdybych m l/m la n jaké peníze navíc, dal/dala bych je na ochranuěěěp írody.řRád/ráda pozoruji a poslouchám ptáky.V dycky m uklidní, kdy poslouchám zvuky p írody.žěžřJe v mých silách pomoci chránit ivotní prost edí.žřKupoval/kupovala bych rad ji potraviny šetrn jšíěěk ivotnímu prost edí, i kdy stojí víc pen z.žřžěSna ím se íkat ostatním, e p íroda je d le itá.žřžřů žDoká u ve svém okolí zm nit n co k lepšímu.žěěPomáhal/pomáhala bych sehnat peníze na ochranu p írody.řOb as se zastavím a jen tak se dívám na mraky.čKdy si m u vybrat, piju rad ji vodu z kohoutku ne kupovanoužůžěžv láhvi.Kdy budu chtít, doká u pomoci p írod v okolí našeho domova.žžřěT ídím doma nebo ve škole papír.řKdy odcházím z pokoje poslední, v dycky zhasnu sv tlo.žžěV tomto ohledu lze uvést především následující zjištění: ■V odpovědích žáků na uvedené otázky existuje významnější pozitivní vztah mezi všemi tvrzeními s výjimkou tří z nich se vztahem k následujícím situacím: (a) zhasnutí světla při odchodu z pokoje; (b) třídění papíru; a (c) preference vody z kohoutku před kupovanou vodou v lahvi. Podle odpovědí žáků se přitom jedná o jejich více méně běžné chování, které tak mezi žáky proniklo bez ohledu na to, jaké jsou jejich další projevy skuteč-ného či potenciálního chování v jiných environmentálně zasazených situacích. ■V kontextu předchozího zjištění je zjevné, že existuje očekávaný pozitivní vztah mezi skutečným a potenciál-ním chováním žáků v environmentálně zasazených situacích. Takto žáci, kteří se častěji dostávají do takových situací, ať již z hlediska trávení volného času (např. trávení volného času v přírodě, sledování pořadů o příro-dě), nebo při projevech environmentálně odpovědného chování (např. zapojení do akcí na ochranu přírody), také častěji deklarují svou ochotu k environmentálně odpovědnému chování v situacích potenciálních (např. ochota kupovat potraviny šetrnější k životnímu prostředí, ochota k fundraisingu v oblasti životního prostředí a další).