Environmentální výchova na základních školách ve školním roce 2019/20204893 | ENVIRONMENTáLNÍ VýCHOVA – PODMÍNKY A PRůBěH VZDěLáVáNÍ ■žáci spíše souhlasí s prokázanou existencí problému klimatické změny, k němuž významně přispívá také lid-ská činnost; ■žáci spíše souhlasí s tezí, že klimatická změna ovlivní život člověka v budoucnosti, přičemž dopady klimatické změny budou negativní; ■žáci spíše souhlasí s tím, že každý může přispět k řešení problému globální klimatické změny.Je patrné, že žáci spíše pociťují obavy z důsledků klimatické změny, přičemž jim však není úplně vlastní „katastro-fický pohled“, že probíhající klimatickou změnu již nelze zastavit. Doplňující srovnání odpovědí žáků 6. a 9. ročníku základní školy naznačují jednak zvyšující se obavy starších žáků z dopadů klimatické změny a jednak jejich zvyšující se skeptičnost k možnostem řešení problémů s klimatickou změnou souvisejících.GRAF 11 | Postoj žáků škol k problematice klimatické změny – míra souhlasu žáků s daným tvrzením (průměrné hodno-cení žáků; pětibodová škála, −2 = nesouhlas; +2 = souhlas)11-2-1012Probíhající klimatickou zm nu u nedoká eme zastavit.ěžžMám obavy z toho, jak se m ní klima.ěZm na klimatu má negativní dopady na naše ivoty.ěžGlobální klimatická zm na v nejbli ších deseti letech ovlivní našeěžživotní prost edí.řKa dý m e p isp t k ešení problému globální klimatické zm ny.žůžřěřěTo, e probíhá klimatická zm na, je dostate n dokázáno.žěč ěPokud vše p jde stejn jako te , brzy budeme elit velké ekologickéůěďčkatastrof .ěGlobální klimatická zm na ovlivní budoucí generace.ěProbíhající zm ny klimatu jsou z velké ásti ovlivn ny lidskouěčěčinností.Klima naší planety se m ní.ě3.5.2 Skutečné a potenciální chování žákůDruhý okruh otázek, ke kterým žáci poskytli svou odpověď, se týkal jejich skutečného a potenciálního chování v envi-ronmentálně zasazených situacích. Graf č. 12 ukazuje míru souhlasu žáků s různorodými tvrzeními, která hodnocenou environmentálně zasazenou situaci charakterizují.