Environmentální výchova na základních školách ve školním roce 2019/20204883 | ENVIRONMENTáLNÍ VýCHOVA – PODMÍNKY A PRůBěH VZDěLáVáNÍvýskyt situací vztahujících se k realizaci environmentální výchovy příznivěji. Druhým faktorem utvářejícím takový vztah pak je forma realizace environmentální výchovy, tj. důraz kladený na badatelskou a projektovou výuku, víceden-ní pobytové kurzy, případně aktivity v rámci environmentálně orientovaných klubů a kroužků.GRAF 10 | Realizace environmentální výchovy ve školách – míra souhlasu žáků s daným tvrzením (průměrné hodnocení žáků; pětibodová škála, −2 = nesouhlas; +2 = souhlas)1710-2-1012P i výuce se chodíme asto u it ven.řččMyslím, e mohu svým rozhodováním ovlivnit, co a jak se ve školežu íme o ivotním prost edí.čžřByl/a jsem na škole zapojen/a do projektu, ve kterém jsme pomáhalin co zlepšit v naší obci.ěJsme zapojeni do projektu, který by m l pomoci jiným lidem neboěp írod .řěJako áci m eme našim u itel m navrhovat, o jakých tématechžůžčůživotního prost edí bychom se mohli u it.řčKdy ve škole n co teme o ivotním prost edí, obvykležěčžřo textu kriticky diskutujeme.Jsem spokojený/á s tím, jak se ve škole u íme o klimatické zm n .čě ěKdy se u íme o problémech ivotního prost edí, ukazujeme si, jakžčžřsouvisí s ekonomikou a s problémy oby ejných lidí.čKdy se u íme o problémech ivotního prost edí, v dy je zkoumámežčžřžz r zných stran.ůKdy ve škole ešíme n jaký projekt související se ivotnímžřěžprost edím, m eme sami zvolit postup, který pova ujeme za nejlepší.řůžžKdy se u íme o globálních problémech, v dy se u ímežčžči o tom, jak mohou souviset s d ním u nás doma.ěP i výuce o ivotním prost edí v dy propojujeme to, co je te , s tím,řžřžďco bylo d íve, nebo s tím, co se teprve m e stát.řůžV rámci školy se m eme zapojovat do r zných projekt ,ůžůůve kterých m eme sami p isp t ke zlepšení stavu ivotního prost edí.ůžřěžřKdy se bavíme o ivotním prost edí, má ka dý právo íct sv j vlastnížžřžřůnázor.3.5 Postoje žáků k dalším environmentálně zasazeným tématůmVedle pohledu žáků na realizaci environmentální výchovy ve školách se šetření zaměřilo také na jejich postoje k dal-ším environmentálně zasazeným tématům. Hodnocení vztahů mezi odpověďmi žáků na jednotlivé otázky ukázalo na existenci především tří dílčích témat problematiky: ■klimatická změna; ■skutečné a potenciální chování žáků; ■vztah žáků k místu bydliště.Dílčí podkapitoly shrnují hlavní zjištění týkající se těchto témat.3.5.1 Klimatická změnaPrvní okruh otázek, ke kterým žáci poskytli svou odpověď, se týkal v současné době vysoce aktuálního a mediálně široce diskutovaného tématu klimatické změny. Graf č. 11 zachycuje úroveň míry souhlasu žáků s formulovanými otázkami. Hlavní zjištění z odpovědí žáků naznačují, že:17 Pro účely grafické prezentace je zde, stejně jako na dalších relevantních místech, pracováno se škálou ve smyslu (pseudo)met-rických hodnot.