Environmentální výchova na základních školách ve školním roce 2019/20204863 | ENVIRONMENTáLNÍ VýCHOVA – PODMÍNKY A PRůBěH VZDěLáVáNÍGRAF 9 | Vztahy hodnocených faktorů a ukazatelů podmínek a průběhu realizace environmentální výchovy ve školách (úroveň korelace)14−1−0,8−0,6−0,4−0,200,20,40,60,81priorita strategiepersonální podmínkyvenkovní prostředívenkovní výukamateriální podmínkytéma výuky šetrné chovánítéma výuky environ. politikyforma realizacerole žákaspoluprácehodnocenípostupy školpriorita, strategiepersonální podmínkyvenkovní prostředívenkovní výukamateriální podmínky téma výuky − šetrné chovánítéma výuky − environ. politikyforma realizacerole žákaspoluprácehodnocenípraxe škol10,59510,2020,1510,2030,1470,40710,2710,2330,180,20610,4150,2780,1920,2450,35210,2180,2240,0840,1980,310,30310,3370,3450,2780,370,3960,3690,46110,2850,3390,1460,2130,3110,3170,4380,6510,4050,4440,2010,2280,3150,3070,3790,4920,37710,350,3210,0850,1570,20,2670,320,3520,3270,3910,3850,3060,3570,30,2410,3040,3420,4180,3410,3360,3021Graf č. 9 zachycuje podobu vztahů mezi hodnocenými faktory a ukazateli podmínek a průběhu realizace environmen-tální výchovy ve školách. Primární poznatek naznačuje existenci pozitivních (i když různě silných) vztahů hodnoce-ných faktorů a ukazatelů. Takto školy, které vykazují lepší charakteristiky některého z dílčích aspektů systému realiza-ce environmentální výchovy, mají tendenci lepších charakteristik také dalších aspektů takového systému. Nejsilnější vztahy přitom byly zaznamenány v následujících situacích: ■Školy, které považují environmentální výchovu za svou prioritu a volí při její realizaci koncepční přístup, typicky utvářejí pro tyto účely také odpovídající personální podmínky, kladou vyšší důraz na spolupráci s ex-terními subjekty a šířeji se věnují tématům souvisejícím s environmentálně šetrným chováním a se znalostmi základních konceptů ekologie. ■Školy využívající různorodé formy realizace environmentální výchovy typicky utvářejí prostor pro vlastní rozhodování žáků, kladou vyšší důraz na spolupráci s externími subjekty, šířeji se věnují tématům souvisejí-cím s hlavními aspekty environmentálně orientovaných politik a častěji zavádějí environmentálně odpovědné postupy do fungování školy. ■Kvalita venkovního prostředí školy má vztah k častější realizaci výuky v tomto prostředí.14 Pro vytvoření korelační matice viz WEI, T., SIMKO, V. (2017). R package „corrplot“: visualization of correlation matrix. Do-stupné na: <cran.r-project.org>.