Environmentální výchova na základních školách ve školním roce 2019/20204853 | ENVIRONMENTáLNÍ VýCHOVA – PODMÍNKY A PRůBěH VZDěLáVáNÍTABULKA 2 | Faktory podmínek a průběhu realizace environmentální výchovy na školáchFaktorCharakteristikaEnvironmentální výchova jako priorita školy, strategický přístup k její realizaci a silná podpora vedeníFaktor charakterizuje přístup školy k environmentální výchově ve smyslu jejího vnímání jako pri-ority, její silné podpory ze strany vedení školy a koncepčního přístupu k realizaci. Vysoké hodnoty skóre faktoru tak znamenají, že environmentální výchova patří mezi priority školy a její realizace, která je založena na vypracovaném plánu (strategii) environmentální výchovy, má silnou podporu ze strany vedení školy.Personální podmínky školy pro realizaci environmentální výchovyFaktor charakterizuje personální podmínky školy pro realizaci environmentální výchovy. Vysoké hodnoty skóre faktoru jsou spojeny především s existencí funkčního týmu realizace environmentál-ní výchovy.Podmínky venkovního prostředí školy pro realizaci environmentální výchovyFaktor charakterizuje kvalitu podmínek školy pro realizaci environmentální výchovy ve venkov-ním prostředí. Vysoké hodnoty skóre faktoru jsou spojeny s vybaveností školy školní zahradou či přírodní učebnou, na níž se nalézá vhodné místo pro výuku a která zároveň obsahuje vysoký počet přírodních prvků jako potenciálních podnětů environmentální výchovy žáků.Materiální podmínky školy pro realizaci environmentální výchovyFaktor charakterizuje materiální podmínky školy pro realizaci environmentální výchovy. Vysoké hodnoty skóre faktoru jsou spojeny s dobrou vybaveností školy literaturou zabývající se environ-mentální problematikou a také dobrou vybaveností školy pomůckami pro realizaci environmentální výchovy.Téma výuky – environmentálně šetrné chování a základní koncepty ekologieFaktor charakterizuje úroveň důležitosti, kterou škola dává výuce témat souvisejících s environmen-tálně šetrným chováním a se znalostí základních konceptů ekologie. Vysoké hodnoty skóre faktoru jsou spojeny s vysokou pozorností věnovanou takto orientovaným tématům environmentální výchovy.Téma výuky – hlavní aspekty environmentálně orientovaných politikFaktor charakterizuje úroveň důležitosti, kterou škola dává výuce témat souvisejících s hlavními as-pekty environmentálně orientovaných politik. Vysoké hodnoty skóre faktoru jsou spojeny s vysokou pozorností věnovanou takto orientovaným tématům environmentální výchovy.Formy realizace environmentální výchovyFaktor charakterizuje přístup školy k různorodosti používaných forem výuky. V tomto ohledu se ukazuje, že školy, které využívají pro realizaci environmentální výchovy častěji projektovou výuku, využívají také častěji badatelskou výuku, mají zřízený zájmový kroužek a organizují vyšší počet vícedenních akcí v přírodě. Jednotlivé formy výuky tak nepůsobí jako alternativy, ale naopak jsou využívány doplňkově aktivně jednajícími školami, což se projevuje ve vysokých hodnotách skóre faktoru.Role žáků při realizaci environmentální výchovy projektovou a badatelskou výukouFaktor charakterizuje postoj školy k roli žáka při využití projektové a badatelské výuky pro rea-lizaci environmentální výchovy. Pokud školy při badatelské výuce dávají žákům větší prostor při rozhodování, pak se tak děje také při projektové výuce, tj. bez ohledu na zvolenou formu realizace environmentální výchovy. Vysoké hodnoty skóre faktoru jsou spojeny s vysokou mírou samostat-nosti žáka v rozhodování.Spolupráce školy při realizaci environmentální výchovyFaktor vyjadřuje intenzitu spolupráce školy s rodiči a externími subjekty a míru zapojení školy do sítí partnerů v oblasti environmentální výchovy. Opětovně se ukazuje, že pokud je škola otevřená ke spolupráci v jedné oblasti, pak je také otevřená ke spolupráci v oblastech jiných, což se promítá ve vysokých hodnotách skóre faktoru.Zavádění environmentálně odpovědných postupů do fungování školyFaktor charakterizuje implementaci environmentálně odpovědných postupů do fungování školy. Vy-soké hodnoty skóre faktoru jsou spojeny se zaváděním vysokého počtu takových postupů do praxe školy, přičemž nejvýznamnější vliv na hodnoty faktoru skóre má přístup školy k produktům místní ekonomiky a environmentálně šetrným produktům. Vliv postupů, které jsou zaváděny ve všech školách (např. třídění papíru, plastů), je přirozeně minimální.Zájmem dalšího hodnocení byla analýza vztahů mezi faktory charakterizujícími podmínky a průběh realizace envi-ronmentální výchovy ve školách (viz tabulka č. 2), přičemž vedle uvedených faktorů byly do analýzy rovněž zařazeny ukazatele vyjadřující: ■postoj školy k realizaci výuky žáků ve venkovním prostředí v teplotně vhodných měsících roku; ■hodnocení (průzkumy) environmentálních dovedností žáků v tématech souvisejících s environmentální vý-chovou, respektive účinnosti programů realizace environmentální výchovy ve škole.