Environmentální výchova na základních školách ve školním roce 2019/20204833 | ENVIRONMENTáLNÍ VýCHOVA – PODMÍNKY A PRůBěH VZDěLáVáNÍGRAF 7 | Spolupráce školy s partnery při realizaci environmentální výchovy (podíl škol příslušné kategorie podle odpo-vědí učitelů)0 %20 %40 %60 %80 %100 %vysoké školyvolno asová hnutí d tí a mláde ečěžsprávy chrán ných krajinných oblastí a národních parkěůú adyřbotanické zahradydomy d tí a mláde e, st ediska volného asuěžřčlesnické firmy, myslivcimuzea, galerie, knihovnyfiremní sektorzoologické zahradyst ediska ekologické výchovy (centra envir. vzd lávání)řěrozhodn anoěspíše anospíše nev bec neů3.2.3 Environmentálně odpovědné postupy školPro realizaci environmentální výchovy žáků lze za relevantní považovat i praxi samotných škol, kdy environmentálně odpovědné (šetrné) postupy školy mohou být stimulem učení žáků prostřednictvím jejich vlastní zkušenosti. Graf č. 8 ukazuje různou praxi škol v této oblasti. Pozitivně je potřeba hodnotit tu skutečnost, že téměř všechny školy mají vy-tvořeny podmínky pro třídění základních druhů odpadů – papír, plasty a případně baterie – zároveň téměř čtyři pětiny škol používají úsporné spotřebiče energie. Možnost třídit další druhy odpadů je však vlastní výrazně menšímu počtu 13škol a významné příležitosti lze spatřovat i v zavádění dalších environmentálně odpovědných postupů škol, ačkoli vždy je potřeba mít na paměti omezující finanční, případně legislativní podmínky pro jejich širší implementaci ve školách.13 Analogicky k těmto zjištěním byla při inspekční činnosti zjištěna podpora třídění odpadů žáky i učiteli téměř na všech školách, uplatňování environmentálně šetrného zacházení se zdroji pak v téměř čtyřech pětinách škol. Pozitivně lze vnímat tu skutečnost, že v případě 40 % škol mají jejich žáci k dispozici kontejnery na tříděný odpad přímo ve třídě, v případě necelé poloviny škol na společném místě pro více tříd a jen v případě 14 % škol na jednom místě pro celou školu.