Environmentální výchova na základních školách ve školním roce 2019/20204803 | ENVIRONMENTáLNÍ VýCHOVA – PODMÍNKY A PRůBěH VZDěLáVáNÍ3.2 Průběh vzděláváníJak již bylo uvedeno, environmentální výchova je v RVP pro základní vzdělávání vymezena jako průřezové téma, které vede žáka k pochopení komplexních vztahů člověka a životního prostředí, a to se záměrem směřovat jednak k naplňování principů udržitelného rozvoje společnosti, jednak k odpovědnému chování jedince. V návaznosti na její ukotvení v RVP se tato podkapitola věnuje několika aspektům průběhu realizace environmentální výchovy v hodno-cených školách.3.2.1 Tematické okruhy environmentální výchovyRVP pro základní vzdělávání vymezuje čtyři tematické okruhy průřezového tématu environmentální výchova – eko-systémy, základní podmínky života, lidské aktivity vztahující se k životnímu prostředí a vztah člověka k prostředí, přičemž tyto okruhy se dále člení do celé řady dílčích témat environmentální výchovy. S ohledem na její průřezový charakter je otázkou, jaká pozornost je dílčím tématům environmentální výchovy ve výuce škol věnována.Graf č. 4 zachycuje míru pozornosti, kterou hodnocené základní školy věnují ve své činnosti vybraným tématům en-vironmentální výchovy. Je patrné, že ve školách je pozornost věnována především základním znalostním konceptům ekologie (např. ekosystémy, ekologické zákonitosti, poznávání druhů v terénu) a problematice ekologicky šetrného chování člověka. Méně často se naopak výuka zaměřuje na hlavní aspekty environmentálních politik, včetně nástrojů a aktérů těchto politik. Mezi témata environmentální výchovy, která jsou probírána prakticky na všech hodnocených školách, patří také globální problémy životního prostředí, tj. téma přitahující značnou mediální pozornost.GRAF 4 | Míra pozornosti věnovaná dílčím tématům environmentální výchovy ve školách (podíl škol příslušné kategorie podle odpovědí učitelů)0 %20 %40 %60 %80 %100 %hodnocení environmentálních program politických stranůvyu ívání právních nástroj (nap . EIA, místní referendum)žůřhodnocení environmentálních politikjednání se zastupci ve ejné správy o ochran ivotního prost edířě žřčinnost ekologických organizacímapování místní p írodyřkritické hodnocení mediálních zpráv k environ. problém můinforma ní zdroje v oblasti ivotního prost edíčžřnakupování sociáln i ekologicky šetrn jších výrobkě čěů argumentace v diskusích o problémech ivotního prost edížřpoznávání i monitoring druh v terénučůekologické zákonitostišetrné nakládání s p írodními zdrojiřcharakteristika a vlastnosti ekosystémůohleduplné chování p i pobytu v p írodřřěrozhodn anoěspíše anospíše nev bec neů