Environmentální výchova na základních školách ve školním roce 2019/20204793 | ENVIRONMENTáLNÍ VýCHOVA – PODMÍNKY A PRůBěH VZDěLáVáNÍenvironmentální výchovu vlastní zahradu či přírodní učebnu tři čtvrtiny z nich, další desetina škol nalézá místo pro venkovní výuku a setkávání v bezprostředním okolí školy. Ačkoli školní zahrada či přírodní učebna nejsou ani nutnou, ani postačující podmínkou pro realizaci výuky ve venkovním prostředí, ukazuje se jejich očekávaný pozitivní vztah k četnosti využití takto koncipovaného vzdělávání (viz graf č. 2). Zjištění znázorněná v grafu č. 3 pak ukazují, že ško-6lám se nabízí řada příležitostí pro obohacování přírodních prvků jejich školní zahrady či přírodní učebny s předpokla-dem pozitivního dopadu na utváření podnětů žákům k poznání přírody a utváření pozitivního vztahu k ní (viz graf č. 3). GRAF 2 | Míra obvyklosti venkovní realizace výuky v teplotně příznivých měsících roku (podíl škol příslušné kategorie podle odpovědí učitelů)0 %20 %40 %60 %80 %100 %Škola nemá školní zahradu i p írodní u ebnu.čřčŠkola má školní zahradu i p írodní u ebnu.čřčrozhodn anoěspíše anospíše nev bec neůGRAF 3 | Přírodní prvky objevující se na školním pozemku či v bezprostředním okolí školy (podíl škol podle odpovědí učitelů)0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %mimo ádná stanovišt (nap . mok ad, jezírko)řěřřzachované p irozené porostyřúkryty pro ivo ichyžčzeleninové záhonyfunk ní kompostčživý plot z divoce rostoucích keřůovocné stromy i ke e s jedlými bobulemičřkv tiny a kvetoucí trvalky, bylinkyěmísto pro venkovní výuku a setkávánílistnaté stromyVedle školní zahrady a přírodní učebny jsou pro environmentální výchovu relevantní také další aspekty materiálního vybavení škol. Vybavenost školy literaturou s ekologickou tematikou byla vyhodnocena jako nepříznivá jen v pětině hodnocených škol. Horší je ovšem vybavenost škol pomůckami, které by žákům umožnily zkoumat vybrané ekologic-ké jevy a zákonitosti v terénu či laboratoři – kladně byla tato oblast hodnocena jen v případě necelých dvou třetin škol. Ve druhé z uvedených oblastí tak lze spatřovat významné příležitosti ke zlepšování, a to také v kontextu používaných metod výuky.6 Výuka ve venkovním prostředí probíhá nejčastěji ve vzdělávacích oblastech Člověk a příroda a Člověk a zdraví; poměrně často také ve vzdělávacích oblastech Člověk a svět práce, Umění a kultura a Člověk a jeho svět; nejméně často pak ve vzdělávacích oblastech Informační a komunikační technologie a Matematika a její aplikace.