Hodnocení úspěšných strategií základních škol vzdělávajících znevýhodněné žáky464PŘÍLOHA 2PŘÍLOHA 2 | Seznam indikátorů vyučovacích hodin, které byly započteny do indexu vyučovacích hodin ■Alespoň někteří žáci zhodnotili s učitelem proběhlou hodinu (s ohledem na obsah a cíl hodiny). ■Hodina měla spád, byla dobře organizačně promyšlena a realizována. ■I žáci se slabšími znalostmi zažili při hodině úspěch. ■Nejpozději po skončení vyučovací hodiny byl žákům cíl zřejmý. ■Některé z užitých metod využívaly (případně rozvíjely) kreativitu (tvořivost) žáků. ■Téměř každý žák se dostal během hodiny ke „slovu“ před třídou nebo skupinou spolužáků. ■Téměř všichni žáci pracovali po většinu hodiny se zájmem. ■Tempo aktivit v hodině respektovalo tempo žáků. ■Účelné využití didaktické techniky. ■Účelný výskyt frontální výuky. ■Účelný výskyt práce ve dvojici. ■Účelný výskyt samostatné práce. ■Účelný výskyt skupinové výuky. ■Učitel poskytoval alespoň některým žákům zpětnou vazbu využitelnou k jejich dalšímu učení. ■Učitel v hodině vytvářel podmínky, podněty a aktivní byli především žáci. ■V hodině byly účelně využity názorné učební pomůcky. ■V průběhu hodiny mezi sebou žáci spolupracovali. ■Ve vyučovací hodině byla k učení vhodně využita chyba. ■Ve vyučovací hodině byly cíleně zařazeny aktivity posilující pozitivní sebepojetí a sebevědomí žáků. ■Ve vyučovací hodině se účelně střídaly odlišné metody výuky. ■Ve vztahu k učiteli a mezi žáky panovala v průběhu hodiny příjemná atmosféra. ■Výskyt podpory při obtížích. ■Výskyt podpory výkonu. ■Vyučovací hodina cíleně rozvíjela postoje žáků. ■Vyučovací hodina obsahovala vhodné příklady využití znalostí a dovedností z předmětu v reálné situaci. ■Vzdělávací cíl měl pro některé žáky jinou úroveň. ■Žáci samostatně „objevovali“ nové poznatky, případně při formulování nových poznatků využívali již naby-tých znalostí, zkušeností apod. ■Žáci v hodině cíleně diskutovali k zadanému úkolu. ■Žákovské hodnocení své práce nebo práce spolužáků bylo podle předem známých kritérií.2