Hodnocení úspěšných strategií základních škol vzdělávajících znevýhodněné žáky4505 | PODMÍNKY A PŘEDPOKLADY ŘEŠENÍTABULKA 8 | Zajištění personální podpory pro práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v navštívených školách64ŠkolaOdhadovaný podíl sociálně znevýhodněných žáků školy v %Podíl žáků s přiznanými PO s NFN v % (jakýkoliv typ znevýhodnění)Počet asistentů pedagoga (přepočet na plný úvazek) na 1 000 žáků školyPočet školních psychologů (přepočet na plný úvazek) na 1 000 žáků školyPočet školních spec. pedagogů (přep. na plný úvazek) na 1 000 žáků školyPodíl nekvalifikovaných pedagogů v %Škola A53,04,716,80,00,09,2Škola B30,07,49,70,01,30,0Škola C50,017,60,00,03,513,3Škola D100,05,013,80,00,07,7Škola E15,07,916,00,81,61,9Škola F7,013,329,01,46,17,4Škola G15,012,614,90,03,623,1Škola H50,016,620,80,02,941,2Škola I23,015,36,30,02,60,0Škola J33,013,344,20,00,00,0Průměr ČR 6,811,10,40,67,0Zajištění personální podpory je různorodé, jak na základě údajů dostupných v rámci resortního výkaznictví ukazuje tabulka na příkladu zajištění asistentů pedagoga, školního psychologa a školního speciálního pedagoga. Je výsledkem preferované školní strategie a zdatnosti vedení škol v obstarávání potřebných pracovníků a zajištění finančních zdrojů.5.3 Využívání podpůrných opatřeníPracovníci navštívených škol uváděli, že se pro práci se sociálně znevýhodněnými žáky daří využívat spolupráci se školskými poradenskými zařízeními. Pracovníci těchto zařízení v případě potřeby konzultují obtíže i telefonicky, jsou ochotni přijít se podívat přímo do hodin, provádět vyšetření žáků přímo ve škole nebo se dostavit na schůzky s rodiči. Závažné problémy jsou poradenská zařízení schopna řešit relativně rychle. U převážně uváděné dobré spolupráce se vyskytují výjimky, např. v případě, kdy bylo poradenské pracoviště podle posouzení ředitele přetížené a problémy neřešilo dostatečně rychle, popř. neposkytovalo metodickou pomoc přímo ve škole.V některých případech se školy setkávají s tím, že rodiče žáků s potřebou vyšetření v poradenském zařízení nejsou ochotni spolupracovat. V těchto případech lze situaci usnadnit tím, že jsou vyšetření žáků prováděna přímo ve školách, popřípadě pracovníci školy žáky společně s rodiči na vyšetření v poradnách doprovázejí. Prostředníkem mezi školou a poradenským zařízením se mohou stát např. školní asistenti. V jednom případě na zajištění vyšetření žáků spolupra-covala také nezisková organizace. Některé školy uváděly, že považují svoji spolupráci s poradenskými zařízeními za nadstandardní právě díky tomu, že vzdělávají žáky ze sociálně znevýhodněného prostředí, a poradenská zařízení jim vycházejí vstříc vyšetřováním žáků přímo ve škole. Podpůrná opatření jsou v navštívených školách u sociálně znevýhodněných žáků využívána hlavně pro asistenty peda-goga, pedagogické intervence a předměty speciálně pedagogické péče. Především širší možnost využití těchto konkrét-ních podpůrných opatření je považována za zásadní přínos novelizované vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. Sledováno bylo také využití kompenzačních pomůcek, využití speciálního pedagoga a dalšího učitele ve třídě.Školy se na poradenská zařízení neobracejí primárně kvůli sociálnímu znevýhodnění žáků, ale kvůli jejich vzděláva-cím či výchovným obtížím. Odlišné kulturní a životní podmínky se tak někdy stávají součástí širší diagnózy žáka. Pra-covníci škol upozorňovali na případy, kdy rodiče nesouhlasí s tím, aby sociální znevýhodnění bylo uváděnou součástí diagnózy. Sociální znevýhodnění je proto podchyceno spoluprací s poradenským zařízením jen u menší části případů. 6564 Včetně škol zahrnutých do pilotního šetření. Referenční údaj průměr pro ČR zahrnuje běžné plně organizované ZŠ (2 435 škol). Údaje podle výkazu M 3 o základní škole a R 13 o ředitelství škol podle stavu k 30. 9. 2019.65 Specifickým případem může být apriorní požadavek na vyšetření romských žáků a jeho rozpačité vnímání rodiči, jak ho popisuje Dana Moree ve studii Cesty romských žáků ke vzdělávání: Dopady inkluzivní reformy, Nadace OSF 2019, str. 21 (dostupné na https://osf.cz/).