Hodnocení úspěšných strategií základních škol vzdělávajících znevýhodněné žáky4475 | PODMÍNKY A PŘEDPOKLADY ŘEŠENÍGRAF 6 | Práce ve škole z pohledu učitelů – souhrn dimenzí učitelského dotazníku6080859095100105110115120125130Škola AŠkola BŠkola CŠkola DŠkola EŠkola FŠkola GŠkola HŠkola IŠkola JČasové zatí ení u itelžčůAktivity profesního rozvojeSpokojenost v zam stnáníěOtev enost koleg k inovacímřůSpolupráce u itelčůSebed v ra u itelů ěčůSpolurozhodování a vzájemná podporaKvalita vztah mezi u iteli a ákyůčžStresové faktoryPr m r Rů ě ČZa jeden z významných faktorů úspěšnosti škol, které vzdělávají žáky ze sociálně znevýhodněného prostředí, je po-važován tzv. akademický optimismus učitelů. V tomto konceptu jde o přesvědčení a postoje, které ovlivňují chování 61učitelů a jejich přístup k žákům a učitelům. Některé z konceptů akademického optimismu byly obsaženy v dotazníku pro učitele (např. uváděná sebedůvěra učitelů). Souhlas s výrokem „Většina učitelů věří, že úspěch žáků je důležitý“, 60 Převedeno na T-skór, hodnota 100 odpovídá průměru ČR, směrodatná odchylka ơ=15. Včetně škol v pilotním šetření. Jednotlivé dimenze odpovídají vybraným bateriím otázek učitelského dotazníku TALIS. Indexy pro baterie spokojenost v zaměstnání; ote-vřenost kolegů k inovacím; spolupráce učitelů; sebedůvěra učitelů; spolurozhodování a vzájemná podpora; kvalita vztahů mezi učiteli a žáky; a stresové faktory byly vytvořeny prostřednictvím faktorové analýzy.61 V ČR byl ověřen koncept akademického optimismu, který se skládá ze tří charakteristik pedagogického sboru v rámci školy, jimiž jsou: vnímání vlastních učitelských dovedností a možností pedagogické práce; důvěra k žákům a jejich rodičům; důraz na studijní výsledky (Strakova, Jana & Simonova, Jaroslava & Greger, David. (2018). The Impact of Teacher Attitudes on Student Achievement. Czech Sociological Review). Tyto charakteristiky pedagogického sboru jsou spolu úzce spojeny a mají pozitivní vliv na výkon žáků (např. Hoy, Wayne & Tarter, Cj & Hoy, Anita. (2006). Academic Optimism of Schools: A Force for Student Achievement. American Educational Research Journal).