Hodnocení úspěšných strategií základních škol vzdělávajících znevýhodněné žáky4455 | PODMÍNKY A PŘEDPOKLADY ŘEŠENÍGRAF 4 | Aktivity profesního rozvoje učitelů 2� stupně navštívených škol, podíly učitelů, kteří se během posledních 12 měsíců zúčastnili aktivity – srovnání s učiteli v šetření TALIS15,919,920,822,227,324,135,546,385,684,422,129,833,733,734,746,963,768,890,694,80102030405060708090100Program pro získání ádné kvalifikace (nap . studijnířřprogram)Exkurze/hospitace v jiných školáchOnline kurzy/seminá eřExkurze v komer ních prostorách, ve ve ejných organizacíchčřnebo nevládních organizacíchVzd lávací konference, kde u itelé, editelé a/nebo výzkumníěčřpracovníci prezentují sv j výzkum nebo diskutují otázkyůspojené se vzd láváníměZapojení do skupiny u itel , která vznikla za ú elemčůčprofesního rozvoje svých lenčůJinéSebepozorování, pozorování kolegy nebo kou ing jakočformální sou ást chodu školyčČtení odborné literaturyKurzy/seminá e, které jsem osobn navštívil/ařěU itelé tematické šet eníčřU itelé šet ení TALISčřUčitelé v navštívených školách také častěji spolupracují s dalšími učiteli. K častým aktivitám patří především společné porady, společné probírání pokroku konkrétních žáků a zabezpečování stejných standardů pro hodnocení pokroku žáků. Častější než na ostatních školách je také týmová výuka, pozorování výuky ostatních učitelů, společná práce na profesním rozvoji, výměna učebních materiálů a zapojování do společných aktivit napříč třídami. Vyšší byla také míra sebedůvěry učitelů ve vlastní schopnosti, a to ve všech zjišťovaných oblastech (motivace a aktivní zapojování žáků do výuky, řízení třídy žáků a vyučovací postupy). Rovněž nastavení kolegů ve škole v oblasti otevřenosti vůči inovacím hodnotí učitelé v navštívených školách významně pozitivněji než učitelé v šetření TALIS (graf č. 5). Lépe učitelé hod-notí i celkové školní klima a spokojenost s prací.5858 Tyto rozdíly jsou však dány výběrem škol pro tematické šetření, které jsou vůči inovacím otevřené. Obecně se otevřenost ino-vacím u učitelů v ČR neliší v závislosti na podílu socioekonomicky znevýhodněných žáků (Mezinárodní šetření TALIS 2018: Zkušenosti, názory a postoje učitelů a ředitelů škol, ČŠI 2020, dostupné na https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Publikace/).