Hodnocení úspěšných strategií základních škol vzdělávajících znevýhodněné žáky4435 | PODMÍNKY A PŘEDPOKLADY ŘEŠENÍvelmi schopnými manažery projektů a projektových výzev a kteří také v rámci podpůrných opatření dokážou získat pro školu finanční prostředky. Pracují však bez celkové vize a sjednocení týmu pedagogů.Na základě on-line dotazníku a porovnáním odpovědí s dotazováním ředitelů českých základních škol v rámci šetření TALIS bylo zjištěno, že ředitelé v navštívených školách jsou více pracovně zatíženi povinnostmi ve vztahu k žákům a jejich rodinám, než je tomu u ředitelů ostatních škol zapojených do šetření TALIS. Větší část svého času, 15,8 %, věnují jednání se žáky (oproti 8,2 % času u ředitelů ostatních škol) a jednání s rodiči jim zabírá 13,3 % času (oproti 8,3 % času ostatních ředitelů). Toto zjištění pravěpodobně svědčí o celkově vyšší míře pracovního zatížení ředitelů navštívených škol.Mírně pestřejší byla účast ředitelů navštívených škol v aktivitách profesního rozvoje, účastnili se aktivit, které nejsou pro ostatní ředitele typické, jako je účast na vzdělávacích konferencích a zapojení do skupiny ředitelů, která vznikla za účelem profesního rozvoje svých členů. GRAF 3 | Hodnocení vybraných aspektů školního klimatu řediteli škol (dotazník pro ředitele školy, podíly ředitelů v %)5510,01,21,210,04,08,130,07,580,025,490,055,560,068,250,028,338,240,046,840,061,820,052,039,340,027,740,061,360,041,060,045,120,030,622,54,02,910,010,430,016,80 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %Ředitelé tematické šetřeníŘeditelé šetření TALISŘeditelé tematické šetřeníŘeditelé šetření TALISŘeditelé tematické šetřeníŘeditelé šetření TALISŘeditelé tematické šetřeníŘeditelé šetření TALISŘeditelé tematické šetřeníŘeditelé šetření TALISŘeditelé tematické šetřeníŘeditelé šetření TALISŘeditelé tematické šetřeníŠkoly šetření TALISU itelé rozum jíčěcíl m školníhoůvzd lávacíhoěprogramu.U itelé jsou p ičřpln ní školníhoěvzd lávacíhoěprogramuúsp šní.ěU itelé majíčvysoké nárokyna výsledkysvých ák .ž ůRodi e nebočzákonní zástupcipodporují ákyžv jejich výkonu.Rodi e nebočzákonní zástupcijsou zapojovánido školníchaktivit.Žáci si cht jí veěškole vést dob e.řŠkolaspolupracujes místníkomunitou.V bec neůDo ur ité míryčDocela anoDo velké míryOdlišuje se také hodnocení některých aspektů školního klimatu. Ředitelé navštívených škol méně často potvrzují, že učitelé mají vysoké nároky na výsledky svých žáků a že rodiče nebo zákonní zástupci podporují žáky v jejich výkonu. Častěji se domnívají, že ve škole platí princip spoluzodpovědnosti za její fungování a že škola podporuje zaměstnance v navrhování a realizaci nových nápadů. Dále podle odpovědí ředitelů v těchto školách není výskyt sociálněpatolo-gických jevů (vandalismus a krádeže, šikana nebo kyberšikana, násilí, užívání omamných látek či napadání učitelů) v jejich školách častější, než jaký udávají ostatní ředitelé škol.5.2 Personální zabezpečení a spolupráce pedagogických pracovníků školySilnou stránkou šesti navštívených škol bylo kvalitní personální zabezpečení. U některých škol šlo o velmi dobře vzá-jemně spolupracující pedagogické sbory naladěné na vizi ředitele. Ve školách, které hodně dbaly na dobré klima školy a spolupráci mezi pedagogy, bylo zřetelné, že ředitelé mají u jednotlivých učitelů dobrý přehled o jejich postojích, stylech práce a ochotě dále se vzdělávat a ovlivňovat dění ve škole a dovedou mezi nimi najít vhodné opory pro další rozvoj školy, např. prostřednictvím nabídky specializovaných pozic (výchovní poradci, metodici prevence) nebo jejich 55 Včetně škol z pilotního šetření.