Hodnocení úspěšných strategií základních škol vzdělávajících znevýhodněné žáky4394 | STRATEGIE VE VZDěLáVáNÍ SOCIáLNě ZNEVýHODNěNýCH ŽáKůGRAF 2 | Odlišnosti v charakteristikách vyučovacích hodin u škol zahrnutých do tematického šetření (běžné třídy – vý-skyt indikátoru v podílu sledovaných hodin v %)14,719,42428,7386262,811,642,646,551,965,125,440,838,947,853,272,372,719,631,834,244,459,101020304050607080Ve vyu ovací hodin byly cílen za azeny aktivity posilujícíčěěřpozitivní sebepojetí a sebev domí ák .ěž ůV hodin byly ov ovány znalosti a/nebo dovednosti.ěěřAlespo n kte í áci zhodnotili s u itelem prob hlou hodinuň ěř žčě(s ohledem na obsah a cíl hodiny).Ú elné vyu ití didaktické techniky.čžVyu ovací hodina obsahovala vhodné p íklady vyu ití znalostíčřža dovedností z p edm tu v reálné situaci.řěTém všichni áci pracovali po v tšinu hodiny se zájmem.ěřžěVyu ovací hodina prohlubovala nebo rozvíjela p edevšímčřznalosti a/nebo dovednosti.V u itých vyu ovacích metodách byl aktivním p edevšímžčřu itel, mén ji áci.čě ž žÚ elný výskyt skupinové výuky.čŽáci v hodin cílen diskutovali k zadanému úkolu.ěěV pr b hu hodiny mezi sebou áci spolupracovali.ů ěžTempo aktivit v hodin respektovalo tempo ák .ěž ůOstatní školy RČŠkoly tematické šet enířV rámci hodnocení sledovaných hodin byly za znaky, které v navštívených školách odlišovaly nadstandardní hodiny od běžného průměru, označovány především: samostatné objevování nových poznatků žáky a využívání pro jejich formulování již nabytých znalostí a zkušeností, role učitele spočívající ve vytváření podmínek a podnětů a přenechání aktivity především žákům, sladění cíle hodiny s očekávanými znalostmi a dovednostmi podle školního vzdělávacího programu, vhodné příklady využití znalostí a dovedností z předmětu v reálné situaci, dobrá organizační promyšlenost a realizace hodiny, prostor pro žákovské hodnocení hodiny a účelné začlenění skupinové výuky nebo práce ve dvojici. Z výpovědí učitelů v realizovaných rozhovorech jsou zřejmé taktiky, které se jim samotným při práci se sociálně zne-výhodněnými žáky osvědčily, např. „Potřebují více času a pozitivní zpětnou vazbu, oceňování, nesetkávají se s tím doma“; „Funguje navázání bližšího vztahu. Když vidí, že o ně má někdo zájem, tak se snaží, méně zlobí“; „Je strašně důležité využívat metody formativního hodnocení. Hrozně mi to pomohlo“; „Vtáhnout dítě do toho doptáváním, tím, že zažije úspěch“ „Protože v doučování proberou to, co děláme, není třeba používat jiné metody vyučování. Mohou ; to zvládnout sami“. V případě výuky konkrétního žáka s častými absencemi upřesňuje učitelka svoji strategii: „Musím být připravena kdykoliv zasáhnout v průběhu výuky, když žák přichází po delší prodlevě a není s probíraným učivem vůbec seznámen. Musím mít v rukávu něco, aby se ostatní děti něčím bavily.“ Někteří učitelé se soustředí více na upev-ňování základních znalostí: „Vyžadují individualizovaný přístup učitele, stálou pozornost, co dělají, jak pracují. Stál éopakování“; „Je třeba zohledňovat jejich pracovní tempo a jejich možnosti, zadávat dílčí úkoly, kde by byli úspěšní“; „Tempo práce se přizpůsobuje.“ Ne všichni učitelé mají pocit, že správný přístup našli: „Výuka je těžká, ani krátkodo-bá paměť nefunguje, na konci mého úsilí nic není.“ Souhrn učitelských taktik obsahuje tabulka č. 5.