Hodnocení úspěšných strategií základních škol vzdělávajících znevýhodněné žáky4374 | STRATEGIE VE VZDěLáVáNÍ SOCIáLNě ZNEVýHODNěNýCH ŽáKůPro sledování kvality výuky byl pro srovnatelnost dat využit hospitační záznam používaný Českou školní inspekcí 48v rámci běžné inspekční činnosti. Tento hospitační záznam je jedním z nástrojů určených pro hodnocení výuky podle kritérií hodnocení škol Českou školní inspekcí. 49Pro sledované hodiny byly na základě sledovaných aspektů kvality výuky vypočteny pro účely porovnání sledovaných indikátorů kvality vyučovacích hodin indexy kvality vyučovací hodiny. Zjištěné indexy vyučovacích hodin z hospi-50tačních záznamů České školní inspekce potvrdily klesající tendenci kvality hodin ve vyšších ročnících, přičemž rozdíl je patrný především mezi přechodem z prvního na druhý stupeň základní školy – průměrný index sledovaných hodin škol ČR prvního stupně činil 102,4 a celková kvalita hodin byla tedy významně vyšší než na druhém stupni, kde prů-měrný index dosahoval hodnoty 96,651.Srovnáním sledované kvality výuky škol navštívených v rámci tematického šetření se souborem škol, které byly Čes-kou školní inspekcí navštíveny v rámci běžné inspekční činnosti, bylo ověřeno, že výuka ve školách byla na standardní úrovni a jen jedna ze škol se pohybovala statisticky významně nad průměrem základních škol v České republice.52Míra kvalifikovanosti učitelů ve sledovaných hodinách (87,6 % kvalifikovaných učitelů) byla na stejné úrovni jako u ostatních škol hodnocených Českou školní inspekcí ve školním roce 2019/2020 (90,8 % kvalifikovaných učitelů). 53Sledované hodiny ve školách navštívených v rámci tematického šetření se nelišily od ostatních škol ani průměrným počtem žáků ve třídě. Vyšší však byly počty žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a počty žáků s odlišným mateřským jazykem.54TABULKA 6 | Základní charakteristiky sledovaných hodin (běžné třídy)Školy v tematickém šetřeníOstatní školy ČRPrůměrný počet zapsaných žáků ve třídě19,819,4Průměrný počet přítomných žáků17,116,9Průměrný počet zapsaných žáků se SVP3,72,4Průměrný počet přítomných žáků se SVP3,22,0Průměrný počet přítomných žáků s odlišným mateřským jazykem0,90,4Ve školách navštívených v rámci tematického šetření byl ve vyučovacích hodinách častěji přítomen asistent pedagoga (šlo o 51,2 % sledovaných hodin oproti 31,8 % sledovaných hodin s přítomnými žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v běžných třídách v ostatních základních školách). Hodiny s přítomným asistentem pedagoga byly lépe hodnoceny především v níže uvedených indikátorech kvality vyučovací hodiny (údaj za 117 sledovaných vyučovacích hodin s přítomností žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, z toho 58 s asistentem pedagoga).48 Hospitační záznam je dostupný na https://www.csicr.cz/cz/Hospitacni-zaznamy.49 Oblasti sledování kvality výuky jsou společné pro všechny předměty i ročníky základní školy a dělí se do oblastí: 9pedagogové systematicky promýšlejí a připravují výuku v souladu s vědomostními, dovednostními i postojovými cíli defino- vanými v kurikulárních dokumentech školy a potřebami žáků; 9pedagogové využívají široké spektrum výchovně-vzdělávacích strategií pro naplnění stanovených cílů; 9pedagogové systematicky sledují vzdělávací pokrok každého žáka a při plánování a realizaci výuky zohledňují individuální potřeby žáků; 9pedagogové se ve své práci zaměřují na sociální a osobnostní rozvoj žáků.50 Indexy převedené na T-skór s průměrnou hodnotou 100, směrodatná odchylka 15. T-skór vypočítaný na základě všech hospitací provedených ČŠI v základních školách ve školním roce 2019/2020. Seznam indikátorů vyučovacích hodin, které byly započteny do celkového indexu vyučovacích hodin, obsahuje příloha č. 2.51 Zahrnuto bylo 9 094 vyučovacích hodin v běžných třídách sledovaných v 496 základních školách. Index vyučovacích hodin byl zpracován orientačně za účelem srovnání škol v tematickém šetření. Rozdíl mezi úrovní výuky 1. a 2. stupně potvrdila i před-chozí zjištění ČŠI a detailní srovnání obsahují Výroční zprávy ČŠI.52 Srovnatelnost kvality výuky mezi školami působícími ve vyloučených lokalitách a srovnávacími školami konstatovala za po-užití odlišné metodiky také tematická zpráva Kvalita vzdělávání v sociálně vyloučených lokalitách, ČŠI 2015 (dostupné na https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Tematicke-zpravy/).53 Tento příznivý výsledek je ovšem pravděpodobně daný popsaným způsobem výběru škol pro tematické šetření. Interní analýza ČSI provedená na základě údajů z mimořádného šetření MŠMT ke stavu učitelského sboru v regionálním školství z roku 2019 a dat z mezinárodního šetření PISA ukazují, že školy, ve kterých se vzdělávají žáci s nižším SES, mají vyšší míru potřeby získá-vat další kvalifikované pedagogické pracovníky.54 Tyto dvě kategorie žáků jsou standardně sledovány v rámci hospitačního záznamu ČŠI.