Hodnocení úspěšných strategií základních škol vzdělávajících znevýhodněné žáky4334 | STRATEGIE VE VZDěLáVáNÍ SOCIáLNě ZNEVýHODNěNýCH ŽáKůDopady znevýhodnění žáků podmíněné rodinným zázemím do vzdělávání (jak je vnímají pracovníci škol)Opatření reagující na znevýhodněníPředpoklady opatřeníŽáci neznají pravidla chování, neorientují se ve školním režimu, problémy s chováním ve škole, konflikty mezi žáky. ■Adaptační období na začátku školní docházky, důkladné poznání žáků, není reálné předpokládat, že žáci z vyloučeného prostředí znají pravidla školního režimu a chování ve škole z domova, je potřeba je postupně za-čleňovat. Nikdy nepředpokládat, že žáci něco vědí, aniž bychom je o tom poučili. ■Mapování pozadí problémů. Vysoká individualizace přístupu k žákům, snaha získat maximum informací o žácích, mechanismy pro řešení kazu-istik jednotlivých žáků – sdílení v rámci sboru, supervize s psychologem. ■Využití metody podpory pozitivního chování žáků. ■Snaha o partnerský přístup k žákům, kvalitně vedené pravidelné třídnické hodiny, třídní pravidla vytvářená žáky. ■Princip „otevřená ředitelna“, otevřená komunikace ředitele se žáky i pra-covníky školy, možnost kdykoli přijít řešit problém. ■Odpočinkové koutky. ■Patroni mladších žáků z vyšších ročníků. ■Adaptační kurzy, práce s třídním klimatem. ■Efektivní preventivní programy s mapováním zpětné vazby od žáků, vy-užití externistů pro besedy, využití potenciálu rodičů žáků. Zaměření pre-vence podle toho, co žáky trápí – využití anonymních dotazníků. ■Zajištění grantů pro adaptační kurzy, přesvědčování rodičů o tom, že je pro žáky dobré, když se kurzu zúčastní. ■Empatie pedagogických pracovníků školy, mechanismy sdílení zkušeností o žácích mezi učiteli. ■Seznámení s metodami podpory pozitivního chování žáků.Segregace, nízký zájem o školu ze strany rodičů majoritních žáků bez SVP. ■Vhodné přirozeně různorodé složení žáků, účast všech na předškolním vzdělávání, děti i jejich rodiny jsou na sebe zvyklé už od MŠ. ■Stanovení spádových obvodů tak, aby byli žáci z vyloučených lokalit rov-noměrně rozptýleni do všech škol v obci. Nastavení dostatečné podpory pro sociálně znevýhodněné žáky tak, aby bylo ve všech školách v obci stejné. ■Aktivní přístup zřizovatele, cílená dlouhodobá snaha o řešení problému vyloučených lokalit, nastavení spádových obvodů a podmínek pro vzdělá-vání žáků z vyloučených lokalit v místních školách. ■Na úrovni obce definovaná skupina žáků, kteří vzhledem k životnímu kon-textu potřebují ve vzdělávání zvýšenou míru podpory, zjišťování skuteč-ných potřeb a vzdělávacích bariér této skupiny žáků a hledání společné cesty k jejich eliminaci.