Hodnocení úspěšných strategií základních škol vzdělávajících znevýhodněné žáky4324 | STRATEGIE VE VZDěLáVáNÍ SOCIáLNě ZNEVýHODNěNýCH ŽáKůDopady znevýhodnění žáků podmíněné rodinným zázemím do vzdělávání (jak je vnímají pracovníci škol)Opatření reagující na znevýhodněníPředpoklady opatřeníVýukové problémy, velké rozdíly mezi dětmi v jedné třídě, ve třídách „chybí průměr“, nenošení pomůcek, rychlé zapomínání probrané látky.Žáci se „ztrácejí ve výuce“ 2. stupně, pokles motivace na 2. stupni. ■Asistent pedagoga zajištěn ve všech třídách na 1. stupni. Využití asistenta pedagoga pro diferenciaci výuky. ■Doučování v úzké spolupráci s pedagogem, který žáka vyučuje. Doučová-ní se může soustředit i na to, aby se žák připravil na probírání nové látky, už o ní něco věděl a mohl být v hodině aktivnější a úspěšnější. ■Cílevědomý profesní rozvoj učitelů, stanovení priorit, hledání vhodných metod (např. program Čtením a psaním ke kritickému myšlení, formativní hodnocení, činnostní učení). ■Chápání individuálních potřeb žáků ve spojení s proměnou metod výuky a zřetelem na klíčové kompetence. ■Cílené využití dělených hodin. ■Cílené využití tandemové výuky u určitých předmětů v závislosti na prio-ritách rozvoje školy. Využití tandemové výuky při změně třídních učitelů (budoucí třídní učitel se se třídou seznamuje formou tandemové výuky). ■Přizpůsobení výkladu, ne mnoho nové látky najednou, vysoká míra názor-nosti, dostatek názorných pomůcek, pestré formy práce, využití pracov-ních listů šitých na míru žákům, průběžné ověřování porozumění, indivi-duální podpora žákům, žáci musí cítit zájem učitele. ■Aktivity a příklady voleny s ohledem na využití v praxi, spojení s běžným životem, aktivizace všech žáků, kooperativní formy výuky, všichni do-stávají prostor k vyjádření, formativní hodnocení, vzájemné učení žáků, přiměřené tempo hodiny, pochvala a pozitivní zpětná vazba. ■Využití konstruktivistických metod (matematika Hejného metodou, Čte-ním a psaním ke kritickému myšlení). ■Průběžné ověřování, zda žáci rozumí tomu, co se po nich chce. ■U vyšších ročníků zpětná vazba na způsob výuky od žáků pro konkrétní učitele. ■Využití konzultací v rámci školního poradenského pracoviště, využití 1. stupně podpory. ■Pozitivní vzory – besedy s rodiči žáků, prezentace jejich povolání. ■Zavedená praxe sdílení zkušeností v rámci pedagogického sboru. Vzájem-né lektorování učitelů. ■Společné sborovny pro všechny pedagogy umožňující bezprostřední sdí-lení zkušeností. Pravidelný prostor pro sdílení zkušeností – časté porady, týmová setkání. ■Stanovení priorit rozvoje výuky ve škole v závislosti na potřebách žáků. ■Stanovení společného času, kdy musí být učitelé ve škole (i mimo dobu vlastní pedagogické činnosti). Zajištění času pro pravidelné společné vzdělávání a sdílení zkušeností. Další vzdělávání pedagogických pracov-níků zaměřené na priority školy jako dlouhodobý projekt pro celou sbo-rovnu v souladu s vizí školy. ■Externí mentoři. ■Možnost sdílení praxe z jiných škol včetně zahraničních inspirací. ■Zajištění fungování školního poradenského pracoviště. ■Efektivní nastavení dělených hodin v ŠVP. ■Dostatečný prostor ve škole pro dělené hodiny.