Hodnocení úspěšných strategií základních škol vzdělávajících znevýhodněné žáky4314 | STRATEGIE VE VZDěLáVáNÍ SOCIáLNě ZNEVýHODNěNýCH ŽáKůDopady znevýhodnění žáků podmíněné rodinným zázemím do vzdělávání (jak je vnímají pracovníci škol)Opatření reagující na znevýhodněníPředpoklady opatřeníKomunikace škola–rodič, nezájem rodičů nebo tenze ve vztahu škola–rodič (rodiče a škola se nejsou schopni domluvit na strategii řešení „problémů“ dítěte, nepochopení snahy školy), nedůvěra rodičů, nedostatečná kompetence rodičů v jednání se školou, rodiče nedodržují uzavřené dohody. Rodiče se bojí pouštět žáka na akce školy. ■Seznámení se s prostředím, ve kterém žáci žijí, a jeho pochopení. ■Trpělivé jednání s rodiči, ocenění jejich snahy o spolupráci se školou, přestože neodpovídá standardním zaběhnutým požadavkům školy. ■Snaha o získání důvěry rodičů v to, že školní aktivity jsou myšlené pro dobro jejich dítěte. ■Pochopení školy pro situaci, ve které se rodiny nacházejí, nastavená reálná očekávání vzhledem k možné podpoře žáků rodiči. ■Usilovat o zapojení rodičů do řešení problematických situací, náhled si-tuace z jejich strany. ■Ujišťování se o tom, že rodiče rozumí tomu, co po nich škola požaduje, a jsou schopni to splnit. Důslednost ve vyžadování dohodnutých povin-ností. ■Individuální přístup k žákům i jejich rodičům. ■Výchovné komise (rodičům je potřeba vysvětlit, proč je něco problém). ■Snaha o pochopení specifik romských rodin. ■Triády s rodiči zaměřené na učební pokrok žáka. Kladení nároků na spolu-práci rodiny, které jsou reálné. ■Problémy se s rodiči řeší věcně, v klidu, trpělivě, s respektem, osobně. ■Společné výlety s žáky se zapojením rodičů, semináře pro rodiče, spole-čenské akce, školní akademie za účasti rodičů. ■Rodiče se s fungováním školy seznamují prostřednictvím aktivity „Škola pro rodiče“ – rodiče se stanou žáky školy, sami si zkouší, co a jak se děti učí. Dny otevřených hodin – rodiče se mohou dívat na výuku – propagace inovativních výukových metod, snaha o to, aby rodiče pochopili smysl inovací ve výuce. ■Využívání sociálních sítí pro komunikaci – Facebook pro rodiče, Insta-gram pro žáky jako doplňkový komunikační kanál. ■Facilitátor pro rodiče – jiný než učitel (např. školní asistent, speciální pe-dagog, terénní pracovník). ■Respekt k romským zvyklostem u romských žáků. ■Ochota pedagogických pracovníků k empatické a trpělivé komunikaci a spolupráci s rodiči. Ochota k poznávání rodinného prostředí žáků. Vytr-valost pedagogických pracovníků v případě nezdarů, postupné budování důvěry. Vysoká časová náročnost pro pedagogické pracovníky, nastave-ní k jinému stylu práce, chápání složitého rodinného prostředí žáků jako výzvy, se kterou je potřeba stále pracovat. Vytrvalost v případě nezdarů, mapování příčin, hledání nových cest, sdílení. ■Silný leadership, vize a dlouhodobá stabilita vedení školy. Schopnost bu-dovat pedagogický tým naladěný na celkovou vizi školy. ■Schopnost využívání příkladů z jiných škol. ■Spolupráce se specialisty, schopnost využití jejich potenciálu (sociální pe-dagog, školní asistent, psycholog).