Hodnocení úspěšných strategií základních škol vzdělávajících znevýhodněné žáky4304 | STRATEGIE VE VZDěLáVáNÍ SOCIáLNě ZNEVýHODNěNýCH ŽáKůDopady znevýhodnění žáků podmíněné rodinným zázemím do vzdělávání (jak je vnímají pracovníci škol)Opatření reagující na znevýhodněníPředpoklady opatřeníNízké sebepojetí žáků, nevěří si, nízký sociální status ve třídě, nevěří tomu, že by v životě mohli něčeho dosáhnout, představa, že svůj život nemohou ovlivnit. ■Žáci potřebují cítit, že učiteli na nich záleží. ■Ve škole je někdo, komu se mohou žáci svěřovat (ideálně ne učitel). ■Práce se skupinovou dynamikou v rámci preventivní strategie, důraz na pozitivní klima. ■Pravidelné třídnické hodiny. ■Fungující žákovská samospráva, školní parlament, práce na společných projektech, které ovlivňují činnost školy a její okolí. Zapojení žáků do ko-munitních projektů. ■Pozornost věnovaná nadaným žákům, a to i v oblasti výchov, nekognitiv-ních oblastech (výtvarná, hudební výchova, sportovní aktivity, pracovní činnosti, dílny). ■Školní akademie, vystoupení žáků školy na akcích města, možnost prezen-tace školních výrobků, pořádání akcí pro žáky, rodiče a veřejnost. Aktivity, kde žáci mohou vyniknout, a to i skupinově, včetně zájmových kroužků. ■Dobrá propagace úspěchů žáků školy. ■Návštěvy absolventů školy, společná setkání se žáky, sdílení zkušeností z jejich dalšího vzdělávání. ■Kvalitní činnost metodika prevence a třídních učitelů. ■Možnost odborné supervize nebo školení pro sborovnu pro třídnické ho-diny. ■Kvalitní vedení školního parlamentu, možnost žáků přicházet s vlastními nápady a za podpory školy je realizovat. ■Práce s nadanými dětmi a hledání nadaných dětí i v nekognitivních ob-lastech. ■Dobrá spolupráce v obci na realizaci společenských akcí a možnosti pre-zentace školy. ■Přehled o soutěžích, do kterých je možné žáky zapojovat.Omezené využívání jazyka – nerozvinutý jazykový kód, neznalost některých slov, abstraktních pojmů, používání romského etnolektu češtiny. ■Cílené rozšiřování slovní zásoby, úprava pracovních listů a výukových materiálů, aby byly pro žáky srozumitelné, využívání ve výuce příkladů, které jsou blízké jejich prostředí. ■Čtenářské kluby. ■Sady knih pro společné čtení s celou třídou. ■Logopedická cvičení. ■Dobrá znalost prostředí žáků a jejich jazykových kompetencí, případně odborné vzdělávání pedagogů v oblasti specifik vzdělávání romských žáků.