Hodnocení úspěšných strategií základních škol vzdělávajících znevýhodněné žáky4294 | STRATEGIE VE VZDěLáVáNÍ SOCIáLNě ZNEVýHODNěNýCH ŽáKůDopady znevýhodnění žáků podmíněné rodinným zázemím do vzdělávání (jak je vnímají pracovníci škol)Opatření reagující na znevýhodněníPředpoklady opatřeníRodiče se neorientují v systému vzdělávacích a podpůrných institucí, nebo jim nedůvěřují – nekompetence při začlenění dítěte do vzdělávání (např. vzdělávání dítěte v nevhodně zvolené speciální třídě nebo jiná dráha, které vede k dalšímu zaostávání dítěte), neúčast na předškolním vzdělávání, nekompetence nebo neochota rodičů při potřebě zajištění dalších služeb (např. spolupráce s poradenským zařízením). ■Dobrá spolupráce s mateřskou školou, popř. kvalitní práce s dětmi v pří-pravné třídě pro dobrou přípravu na školní vzdělávání a orientaci v režimu školy. ■Využití školních asistentů (nebo jiných pracovníků školy) při komunikaci s rodiči o potřebách žáků a v některých případech doprovod žáků a rodičů na vyšetření žáků v poradenském zařízení. ■Návštěvy pracovníků poradenských zařízení ve škole, vyšetření žáků ve škole. ■Kvalitní obsazení školního poradenského pracoviště. ■Péče o předškolní vzdělávání dětí z vyloučeného prostředí v obci, terénní práce při jejich začlenění do předškolního vzdělávání, kapacita mateřské školy a profesionalita jejích pedagogických pracovníků při práci s dětmi z vyloučeného prostředí, popř. vhodné materiální podmínky pro zřízení přípravné třídy v základní škole. ■Schopnost dlouhodobě zajistit financování a obsadit pozici školního asi-stenta, sociálního pedagoga apod., schopnost dlouhodobě zajistit kvalitní obsazení školního poradenského pracoviště. ■Velmi dobrá spolupráce školy a školského poradenského pracoviště, do-statečná kapacita poradenských zařízení v lokalitě. Schopnost efektivního využití podpůrných opatření školou.Nízká motivace žáků k dalšímu vzdělávání. Žáci se neorientují v systému povolání a kvalifikací. ■Včasné a prakticky orientované kariérní poradenství ve škole (od 6. tří-dy) zahrnuje návštěvy středních škol, krátké stáže nebo dílny, návštěvy místních firem včetně stínování profesí. Zjišťování profesního zaměření žáků, konzultace s rodiči. Včasná pomoc s orientací ve světě profesních kvalifikací se neomezuje jen na učební obory a pracovní uplatnění s níz-kou kvalifikací. ■Pomoc výchovných poradců při vyplňování a odevzdávání přihlášek na střední školu. ■Spolupráce se středními školami a zaměstnavateli v okolí školy pro zajiš-tění kariérního poradenství.Emoční nepohoda žáků (disharmonické rodinné zázemí, rozvody, náhradní péče, nestálost rodinného zázemí, bydlení, psychická traumata) blokuje jejich kapacitu pro vzdělávání. ■Školní psychologové nebo externí psychologové s možností konzultací a supervizí pro pedagogy. ■Ve škole je někdo, komu se žáci mohou svěřovat (jiný pracovník než uči-tel, který žáka učí). ■Dobrá spolupráce pedagogů v rámci školy, sdílení informace o tom, jak se žáci projevují v různém prostředí (výuka, družina, volnočasové aktivity, rodina), jednotný přístup k žákům. ■Vybudování relaxačních koutků ve škole.38 ■Schopnost zajistit školního psychologa pro dlouhodobou spolupráci. ■Dobrá spolupráce pedagogů ve škole a empatické naladění směrem k žá-kům.38 V praxi byly sledovány např. klidné oddělené koutky se sedacími vaky nebo čtenářské koutky s pohodlným sedacím nábytkem, centra pro samostudium.