Hodnocení úspěšných strategií základních škol vzdělávajících znevýhodněné žáky4274 | STRATEGIE VE VZDěLáVáNÍ SOCIáLNě ZNEVýHODNěNýCH ŽáKůDopady znevýhodnění žáků podmíněné rodinným zázemím do vzdělávání (jak je vnímají pracovníci škol)Opatření reagující na znevýhodněníPředpoklady opatřeníAbsence jako projev nízké motivace pro vzdělávání nebo špatných životných podmínek, život v ghettu, žáci neznají životní styl ani nemají představu o profesní struktuře většinové společnosti a významu vzdělání v ní. Rodiče nechápou, proč je problém, když děti nedokončí základní školu. ■Okamžitá reakce v případě absencí žáků. Důvody absencí se hned ověřují (např. za využití školního asistenta telefonicky). Rodiče musí hned vědět, když je v něčem problém. ■Příčiny absencí jsou monitorovány. ■Škola se nestaví k problémům benevolentně, ale vše se řeší trpělivě spo-lečně s rodiči osobním jednáním. Při problémech se zjišťuje jejich kontext a jejich skutečná příčina, protože podle zkušeností škol „první dojem je vždycky nesprávný“. ■Řešení není rodičům jen nadiktováno nebo přikázáno, protože ho (často bez pochopení) odsouhlasí a poté nesplní. Řešení je potřeba formulovat společně s rodiči s ohledem na jejich možnosti. Hledání konstruktivních a partnerských řešení. ■Důslednost při dohledu nad dodržováním dohodnutých pravidel. ■Zajištění pomůcek, pomoci s domácí přípravou, aby žáci neměli důvod do školy nechodit. Dohoda s dětskými lékaři v okolí o potvrzování absen-cí, pokud přesáhnou určitou hranici. ■Pomoc školních asistentů (u romských komunit vhodná pomoc romských asistentů), sociální pedagog. ■V krajních případech spolupráce s orgánem sociálně-právní ochrany dětí, městskou policií. ■Silná vize spolupráce a komunikace s rodiči formulovaná vedením školy, schopnost získat pro ni další pedagogické pracovníky. ■Strategie postupu pro řešení absencí v rámci školy, zapojení všech pracov-níků školy do strategie. Pracovníci školy dobře spolupracují a okamžitě si předávají informace o žácích. ■Vedení školy se trpělivě osobně angažuje v jednání s rodiči. Pracovníci školy znají rodiče osobně. ■V ideálním případě působí ve škole specialista, který se v rámci své pra-covní činnosti věnuje monitorování příčin absencí a jedná o nich s rodiči (školní asistent, sociální pedagog). ■Dětští lékaři jsou ochotní spolupracovat se školou. ■Je možné využít terénní práci dostupnou ve vyloučené lokalitě (terénní pracovník obce, neziskové organizace).