Hodnocení úspěšných strategií základních škol vzdělávajících znevýhodněné žáky4264 | STRATEGIE VE VZDěLáVáNÍ SOCIáLNě ZNEVýHODNěNýCH ŽáKůTABULKA 5 | Opatření na podporu sociálně znevýhodněných žáků ve školách a jejich předpokladyDopady znevýhodnění žáků podmíněné rodinným zázemím do vzdělávání (jak je vnímají pracovníci škol)Opatření reagující na znevýhodněníPředpoklady opatřeníFinanční situace – žáci si nemohou některé věci dovolit (pomůcky, stravování, škola v přírodě, lyžařský kurz, kulturní a mimoškolní akce). ■Obědy zdarma. ■Volnočasové aktivity zdarma ve formě odpoledních kroužků. Pomoc s vy-hledáváním dalších bezplatných nebo nízkonákladových možností trávení volného času ve městě. ■Doprovod žáků na kroužky mimo školu. ■Nízké nebo nulové poplatky za školní družinu, v některých případech pro-minutí úplat. ■Splátkové kalendáře pro platby škole (škola v přírodě a další finančně ná-ročné aktivity). ■Sportovní vybavení ve škole k zapůjčení zdarma (např. na lyžařský kurz, bruslení). ■Na 1. stupni zajištění pomůcek ve škole, při hodině jsou k dispozici ná-hradní pomůcky, pokud je žáci nemají. ■Postupné budování zodpovědnosti za vlastní učení na 2. stupni, zpětná vazba žákům na třídnických hodinách. ■Zajišťování finančních prostředků na mimoškolní aktivity z projektů a grantů. ■Finanční nenáročnost je kritériem výběru akcí školy, finančně náročnější akce (např. adaptační kurzy) se konají jen v případě zajištění grantu, aby se jich mohli zúčastnit všichni žáci. ■Spolupráce se zřizovatelem, souhlas zřizovatele s přijetím finančního daru (např. u obědů zdarma). ■Financování některých aktivit zřizovatelem (např. příspěvky na lyžařské kurzy, adaptační kurzy, poplatky za školní družinu). ■Velmi dobrá orientace vedení školy ve vypisovaných dotačních titulech a schopnost čerpat prostředky z grantů (grantová krajina je značně pro-měnlivá, je potřeba ji stále sledovat). ■Spolupráce se sdružením rodičů – financování aktivit žákům, kteří nejsou schopni příspěvky hradit.