Hodnocení úspěšných strategií základních škol vzdělávajících znevýhodněné žáky4121 | ÚVODStruktura těchto koncepčních dokumentů představuje poměrně složitý systém cílů a předpokládaných opatření. Struč-ně je ale možné shrnout, že potenciál ovlivňovat praxi škol v době realizace tematického šetření měly především uvedené vypsané dotační tituly MŠMT a dále nová vyhláška č. 27/2017 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělá-vacími potřebami a žáků nadaných, která upravila pravidla pro vzdělávání těchto žáků a definovala soubor podpůrných opatření a postupy při jejich uplatňování. Vycházela přitom z myšlenky, že žák se speciálními vzdělávacími potřebami (těmito žáky jsou i žáci sociálně znevýhodnění) potřebuje k naplnění svých vzdělávacích možností nebo k uplatnění či užívání svých práv na rovnoprávném základě s ostatními využít poskytnutí podpůrných opatření.Vzdělávání žáků ze znevýhodněných lokalit zůstává prioritou i do budoucna a jeho důležitost je zřejmá z připravova-ného strategického dokumentu, který naváže na Strategii 2020 a zaměří se na období 2030+. Rovný přístup ke vzdělá-vání, zahrnující omezení segregačních tendencí ve školství a odstraňování socioekonomických bariér ve vzdělávání, je jednou z pěti uvažovaných strategických linií.141.3 Metodika šetřeníŠetření České školní inspekce bylo realizováno v období od listopadu 2019 do února 2020 a jeho výsledky předkládané v této tematické zprávě reflektují zjištění ze vzorku relevantně vybraných osmi základních škol . Hlavnímu šetření 1516předcházelo v červnu 2019 ještě pilotní šetření provedené na dvou školách.TABULKA 1 | Školy zastoupené v hlavním a pilotním šetřeníKrajPočet škol celkem (číslo v závorce označuje školu v pilotním šetření)Praha2 (1)Jihočeský1Karlovarský1Ústecký 2Liberecký1Moravskoslezský3 (1)Celkem10 (2)Pro šetření byly na základě různých expertních doporučení vybrány školy, které se vyznačují aktivním přístupem a jsou úspěšné v hledání strategií k podpoře vzdělávání žáků ze znevýhodněných lokalit. Byly využity především zna-losti terénních pracovníků, odborníků a podkladové studie Agentury pro sociální začleňování, poznatky z předchozí inspekční činnosti i dílčí terénní poznatky dalších organizací, se kterými byly realizovány rozhovory nebo které byly vyzvány k zaslání svých odůvodněných návrhů na úspěšné školy působící ve složitém prostředí. Do užšího výběru byly zařazeny školy, u nichž se pozitivní hodnocení potvrzovalo z více zdrojů a/nebo bylo ve shodě se závěry posledního realizovaného inspekčního hodnocení školy. Získaný seznam škol byl dále filtrován podle následujících kritérií výběru: ■Základní škola je plně organizovaná (od 1. do 9. ročníku). ■Výuka probíhá v běžných třídách, popř. jen okrajově ve třídách zřizovaných podle § 16 odst. 9 školského zákona (dříve speciální třídy). ■Romští žáci jsou vzděláváni podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. ■Škola má v posledních třech letech stabilní vedení. ■Existuje popis vyloučené lokality z důvěryhodného zdroje.17Při finálním výběru bylo dále přihlédnuto k indikátorům míry ukončování základního vzdělávání v 9. třídě, k celkové úspěšnosti školy v testováních realizovaných Českou školní inspekcí a k posunu výsledků testování 9. tříd mezi lety 2013 a 2017, avšak s vědomím, že tyto výsledky škol jsou obtížně porovnatelné vzhledem k rozdílnému celkovému so-cioekonomickému složení žáků, ke kterému nebyly dostupné využitelné údaje. Pro zachování anonymity škol a jednot-14 Informace k přípravě strategického dokumentu jsou dostupné na https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-2030.15 Tematická zpráva je výstupem tematické inspekční činnosti České školní inspekce podle zákona. S ohledem na charakter tohoto šetření i na formát prezentovaných zjištění lze tuto zprávu věcně vnímat spíše jako určitou případovou studii. 16 Další plánované návštěvy škol nemohly být realizovány vzhledem k nouzovému stavu vyhlášenému usnesením vlády ze dne 12. března 2020 č. 194 o vyhlášení nouzového stavu pro území České republiky z důvodu ohrožení zdraví v souvislosti s proká-záním výskytu koronaviru (označovaný jako SARS CoV-2) na území České republiky.17 Zpravidla byly využívány situační analýzy lokalit Agentury pro sociální začleňování, popř. popisy území ve strategických mate-riálech obcí.