OBSAH1 ÚVOD ������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������4101.1 Vzdělávání žáků ze znevýhodněného prostředí .....................................................................................4101.2 Koncepce státní vzdělávací politiky v oblasti vzdělávání žáků ze znevýhodněných lokalit .........4111.3 Metodika šetření .........................................................................................................................................4122 SHRNUTÍ HLAVNÍCH ZJIŠTĚNÍ ���������������������������������������������������������������������������������������������������������4163 SOCIÁLNÍ ZNEVÝHODNĚNÍ ŽÁKŮ VNÍMANÉ ŠKOLAMI V PROCESU VZDĚLÁVÁNÍ �4183.1 Specifika škol zastoupených v tematickém šetření .................................................................................4183.2 Vnímání sociálního znevýhodnění žáků ...................................................................................................4194 STRATEGIE VE VZDĚLÁVÁNÍ SOCIÁLNĚ ZNEVÝHODNĚNÝCH ŽÁKŮ ����������������������������4244.1 Dopady sociálního znevýhodnění do vzdělávání a přístupy škol .........................................................4244.2 Způsoby řešení překážek ve vzdělávání .....................................................................................................4254.3 Typologie škol .............................................................................................................................................4344.3.1 Školy s empatickým přístupem k žákům a jejich rodičům ........................................................................4344.3.2 Školy s direktivním přístupem k žákům a jejich rodičům .......................................................................4354.4 Kvalita výuky ...............................................................................................................................................4365 PODMÍNKY A PŘEDPOKLADY ŘEŠENÍ �������������������������������������������������������������������������������������������4425.1 Vedení školy a silná vize ............................................................................................................................4425.2 Personální zabezpečení a spolupráce pedagogických pracovníků školy ...........................................4435.2.1 Pedagogické sbory .......................................................................................................................................4445.2.2 Role specializovaných a podpůrných pedagogických pracovníků ......................................................4485.3 Využívání podpůrných opatření .................................................................................................................4505.4 Další zdroje financování ............................................................................................................................4515.5 Podpora zřizovatele a spolupráce v rámci lokalit ...............................................................................4536 ZÁVĚRY A DOPORUČENÍ ���������������������������������������������������������������������������������������������������������������������4566.1 Pozitivní zjištění ..........................................................................................................................................4566.2 Rizika zvolených strategií .........................................................................................................................4566.3 Doporučení ...................................................................................................................................................457SEZNAM ZKRATEK ����������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������460PŘÍLOHA 1 | Porovnání zjištění s rysy efektivních škol vzdělávajících žáky ze znevýhodněného prostředí, které uvádí výzkum efektivity vzdělávání .............................................................................462PŘÍLOHA 2 | Seznam indikátorů vyučovacích hodin, které byly započteny do indexu vyučovacích hodin ..............................................................................................................................................................464