Vzdělávání v mateřských školách v období nouzového stavu402PŘÍLOHA 1PŘÍLOHA 1 | Další inspirativní příkladyKrizová situace ještě více ukazuje, v jakých podmínkách jednotlivé školy pracují během standardního provozu. Tam, kde dochází k průběžné spolupráci mezi vedením školy a zřizovatelem a kde mateřská škola usiluje o kvalitní komuni-kaci s rodiči dětí, je pak reakce v krizi mnohem snazší a přináší větší úspěch pro samotné vzdělávání.Od 11. 3. 2020 byl předpoklad, že bude školka uzavřena. Provoz jsme přerušili 18. 3.2020. Měli jsme dostatek času na předání pracovních listů v písemné podobě, pracovních sešitů a dalších rozpracovaných bodů z „Desatera pro rodiče dětí předškolního věku“, se kterým jsme pracovali již dříve v průběhu školního roku a na které byli rodiče zvyklí. Materiály jsme vyvěsili také na webové stránky. S rodiči jsme byli v telefonickém kontaktu, mohli se na nás kdykoliv obrátit. Někteří využívali také e-mailovou komunikaci.Jednodušší a rychlejší i pro rodiče byla komunikace prostřednictvím WhatsApp skupiny, komunikace se všemi rodiči ze třídy, konzultace o zápisech do ZŠ, o odkladech školní docházky, posílání odkazů, fotografií – ihned zpráva v telefonu. Díky zřizovateli jsme zapojeni v programu „On-line život“, máme vytvořeno Desatero správného používání internetu.Takové mateřské školy pak dokážou nejen zajistit kvalitní vzdělávání pro děti, ale zároveň situaci využijí k dalším rozvojovým aktivitám. Část takových mateřských škol se zároveň stane i inspirátory pro školy další.Nemohli jsme realizovat tradiční Den otevřených dveří, proto jsme natočili krátkou videoprohlídku – seznámení s naší školkou nazvanou „Do školky na skok“ – a umístili ji na webových stránkách školy, následně také převzal i zřizovatel a zveřejnil na svém facebooku. Případní zájemci o zapsání do školky od příštího školního roku si takto mohli školu prohlédnout alespoň virtuálně. Inspirovali jsme i další mateřské školy v našem obvodu – připravili si také virtuální představení svých škol.Pedagogové mateřských škol jsou často zvyklí poradit si v nejrůznějších situacích, mimo jiné také proto, že předškolní vzdělávání je v běžné komunikaci veřejností poměrně upozaďováno a přednost dostávají jiná témata. Metodická pod-pora předškolnímu vzdělávání je i z těchto důvodů nedostatečná. Neobvyklá situace ale přispěla k tomu, že pedagogo-vé dokázali rozvinout svůj potenciál, byť je za tím vždy maximální nasazení pedagogů, zejména vedení škol. O to více může mateřské školy a jejich zaměstnance povzbudit explicitní podpora a ocenění jejich práce.Podařilo se zejména to, že se kolegyně více seznámily s prací s digitální technikou (on-line semináře, sociální sítě), s větším využíváním sociálních sítí pro komunikaci s dětmi a jejich rodiči se k nám připojili další. I zřizovatel zjistil, že i mateřské školy jsou opravdu školy, a reagoval na sociálních sítích na naše příspěvky. Jako minus ale shledávám, že bylo a je hodně z prací na mně. Časem více zapracujeme na rozdělení prací.Výrazně toto období přispělo ke zdokonalení oblasti digitální gramotnosti, využili jsme vzdělávání pro učitele pro-střednictvím webinářů, pracovali jsme denně v budově školy, oceňujeme stmelení pedagogického sboru, cítili jsme velkou podporu zřizovatele, a dokonce jsme první tři týdny dostali pochvalu od místních občanů, spolků a nemocni-ce za vlastnoruční výrobu roušek. Do činnosti se zapojili i bývalí zaměstnanci naší školy.Velký počet mateřských škol zmínil jako pozitivum vzniklé situace posílení vztahů mezi školou a rodiči a také zinten-zivnění komunikace mezi školou, rodinou i dalšími partnery v komunitě.Velice mile nás překvapila solidarita rodičů s rozhodnutím zřizovatele, dále pak zájem o úkoly – je to určitý spoju-jící bod. Rodiče se chlubí fotografiemi, jak děti doma pracují a jak řeší i společné úkoly pro pobyt venku. Některé úkoly měly zadání na spolupráci s rodiči. Vzhledem k tomu, že ne všechny děti mají technické možnosti na on-line připojení, volili jsme jednodušší zadání přes stránky školy.Děti za pomoci rodičů vypracovávaly zadané úlohy, rády je přinesly do školky (každodenní služba učitelek pro rodiče za splnění hygienických opatření), probíhaly konzultace, logopedická cvičení přes okno, posilování souná-ležitosti v naší komunitě, empatické chování mezi zaměstnanci školky, pomoc potřebným, skvělá spolupráce mezi zřizovatelem a školou.Podařilo se nám s pomocí zřizovatele zorganizovat pravidelné doručování a odevzdávání zadaných úkolů pro-střednictvím okénka pošty v naší obci, a částečně jsme tak zajistili vzdělávání dle možností a času rodičů a fyzické předání hlavně pro děti, které nemají možnost digitálního vzdělávání.Považuji za velmi pozitivní součinnost rodičů, personálu školy a zřizovatele v době uzavření mateřské školy. Všichni dle svých možností vyvíjeli aktivitu a iniciativu jak v komunikaci, tak při vzdělávání dětí na dálku.Pozitivem také je vzájemná pomoc mezi rodiči.Skvělá spolupráce se zřizovatelem, pozitivní ohlasy rodičů a jejich pomoc rodinám s menší IT gramotností.1