Vzdělávání v mateřských školách v období nouzového stavu39811 | ZáVěRY A DOPORUČENÍ11 Závěry a doporučení11.1 Závěry ■I přes absenci metodické či informační podpory si mateřské školy v této obtížné situaci většinově poradily a snažily se naplnit svou roli v oblasti zajištění předškolního vzdělávání v období nouzového stavu. Způsob, jakým má být zajištěno vzdělávání při dlouhodobě uzavřeném provozu, oficiálně nikdo neformuloval, ačkoli poslední ročník předškolního vzdělávání je v souladu se školským zákonem stanoven jako povinný. ■Velký podíl mateřských škol dokázal nabízet široké spektrum námětů pro rozvojové aktivity dětí v domácím prostředí. Konkrétní příklady dokládají, že pestré aktivity realizované v běžném provozu napomáhají výběru vhodných aktivit a poskytování vzdělávací nabídky i pro období uzavření mateřských škol. ■Pro kvalitu poskytovaného předškolního vzdělávání v době uzavření mateřských škol a pro kontinuální rozvoj osobnosti dětí neúčastnících se prezenčně předškolního vzdělávání má zásadní význam úroveň, četnost a ob-sah komunikace školy s rodiči. Mateřské školy s nižším počtem dětí jsou pak v této oblasti úspěšnější. ■Velký podíl mateřských škol dokázal prohloubit zájem rodičů o předškolní vzdělávání jejich dětí a přispět k pochopení faktu, že mateřské školy nejsou místem pro hlídání dětí, ale vzdělávací institucí klíčovou pro vývoj a rozvoj dítěte. Udržení tohoto stavu je pak výzvou i pro budoucnost. ■Většina mateřských škol využívala k zajištění nabídky rozvojových aktivit pro děti digitální technologie, což přispívá i k rychlejší adaptaci pedagogů na možnosti využití digitálních technologií i v předškolním vzdělává-ní. Míra digitální zdatnosti pedagogů při využívání digitálních technologií je však na dostatečné úrovni pouze u menšího podílu mateřských škol. 11.2 DoporučeníDoporučení pro školy ■Reflektovat zkušenosti z krizového období pro udržení kvality a intenzity komunikace s rodiči, případně pro její další zvyšování. ■Reflektovat zkušenosti pedagogů s realizací prvků vzdělávání na dálku v předškolním vzdělávání a zvá-žit využití těchto prvků i ve vhodných situacích běžného režimu (např. poskytování vzdělávací nabídky a zprostředkování on-line kontaktu s vrstevníky v případě dlouhodobé absence dětí, zejména těch, které jsou v posledním roce předškolního vzdělávání). ■Podporovat rozvoj digitálních dovedností pedagogů.Doporučení pro zřizovatele ■Zvyšovat vybavenost mateřských škol digitální technikou nejen pro administrativní účely, ale především pro rozvíjení digitálních kompetencí pedagogů a vhodné využití digitálních technologií ve vzdělávání a při podpoře komunikace a spolupráce s rodiči. ■Při změnách v síti mateřských škol vnímat pedagogické a komunikační přínosy menších mateřských škol a nesnažit se za každou cenu vytvářet velké mateřské školy kvůli přínosům administrativně-pro-vozního charakteru.