Vzdělávání v mateřských školách v období nouzového stavu3837 | KOMUNIKACEVýraznější rozdíly mezi školami v jednotlivých krajích byly především ve využívání e-mailové nebo telefonické ko-munikace. V krajích Karlovarském, Libereckém, Ústeckém a Jihočeském byla častěji zastoupena komunikace pro-střednictvím telefonu, naopak v Jihomoravském kraji, Moravskoslezském kraji, Středočeském kraji a v hlavním městě Praze dominovalo využívání e-mailu. Vyšší výskyt uvedené komunikace souvisí pravděpodobně zejména se způsoby komunikace nastavené v běžném provozu.Obsahem komunikace byly nejčastěji provozní informace a informace související bezprostředně s uzavřením, resp. pří-padným znovuotevřením mateřské školy, dále pak se zajištěním vzdělávacích aktivit pro děti, případně s metodickou pomocí rodičům při zajišťování vzdělávání na dálku.Díky této výjimečné situaci se podařilo navázat daleko bližší komunikaci mezi rodiči a školou. Zpětná vazba rodičů k materiálům pro děti, námětům a inspiracím je po celou dobu velmi pozitivní. Podařilo se přesvědčit pedagogy používat ICT technologie k tomu, aby pro děti vytvářeli úkoly, které budou jejich vlastní, a tím se také naučili pra-covat s programy, které předtím nepoužívali, nebo se této práci vyhýbali. Je milé, že děti posílají pedagogům vzkazy a přání a těší se opět zpátky do školky. Velmi jim chybí kontakt s kamarády a také s pedagogy. Určitě se také více prohloubil vztah mezi vedením školy a pedagogy.GRAF 9 | Obsah komunikace mateřské školy s rodiči po jejím uzavření0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %informování rodičůo zále itostechžspojených s provozemzajiš ování administrativníchťzále itostí spojenýchžs uzav ením provozuřzajiš ování vzd lávacíchťěaktivit pro d tiěmetodická pomoc rodi mčůpro vzd lávání dít teěězjiš ování pot eb rodiťřčůMateřské školy s menším počtem dětí výrazně častěji s rodiči komunikovali o potřebách rodičů, metodické pomoci pro vzdělávání dítěte a zajišťování vzdělávacích aktivit pro děti. Větší mateřské školy se v komunikaci zaměřovaly spíše na provozní a administrativní záležitosti. Dominance témat spojených se vzdělávacími potřebami dětí byla v rámci komunikace škol v krajích Olomouckém, Kraji Vysočina, Královéhradeckém a Moravskoslezském, narozdíl od krajů Jihočeského, Zlínského a Libereckého, kdy v komunikaci dominovala provozní a administrativní témata.Mateřské školy s vyšším podílem šestiletých a sedmiletých dětí častěji poskytovaly rodičům metodickou podporu pro vzdělávání dětí plnících poslední povinný ročník předškolního vzdělávání.