Vzdělávání v mateřských školách v období nouzového stavu3755 | ZMěNY VE VZDěLáVáNÍ V MATEŘSKýCH ŠKOLáCHPřipravujeme náhradní vzdělávací program s názvem „Hraje si celá rodina aneb Nejhravější rodina“ a pro děti s podpůrnými opatřeními navíc program „Mluví celá rodina“. Tematické lekce obsahují teoretickou část, ve kte-ré rodičům sdělujeme náš pedagogický záměr – cílové kompetence, dílčí cíle a ukazatele, ke kterým směřujeme v praktické části s ohledem na jednotlivé dovednosti (pracovní a grafomotorické listy, básničky, písničky, hádanky, pohybová cvičení, náměty k výtvarným a pracovním činnostem, pohádky apod.).Méně často však pedagogové očekávali, že obdrží od rodičů výsledek práce dítěte.Dle informací z mateřských škol zhruba polovina rodičů nabídku rozvojových aktivit cíleně využívala, častěji se tak dělo v mateřských školách s nižším počtem dětí, což zřejmě souvisí s více rodinným prostředím, které v těchto ško-lách panuje. Vzhledem k větší odezvě od rodičů se v těchto mateřských školách také častěji využívala nabídka aktivit, u kterých pedagogové očekávali zaslání výsledku aktivity od rodičů.GRAF 4 | Podíl mateřských škol podle velikosti a poskytování nabídky rozvojových aktivit a její využívání rodiči (z 83 % mateřských škol, které pravidelně nabízely rozvojové aktivity)0 %5 %10 %15 %20 %25 %30 %30 a mén d tíě ě31 a 64 d tížě65 a 86 d tížě87 a 115 d tížě116 a více d tíěposkytování nabídky vzd lávacích aktivit „psanou formou“ s úkoly a s jejich o ekávaným odevzdáváním (nap . e-mailem,ěčřna webových stránkách, fyzické p edávání)řvšichni nebo tém všichni rodi e vyu ívají nabídku vzd lávacích aktivitěřčžěZatímco mateřské školy s nižším počtem dětí více reagovaly na požadavky rodičů, mateřské školy s vyšším počtem dětí spíše náměty na aktivity pro děti samy iniciativně vytvářely.I v zaměření nabídky aktivit byl patrný rozdíl mezi velkými a malými mateřskými školami. Zatímco mateřské školy s vyšším počtem dětí připravovaly nabídku častěji pro všechny děti, mateřské školy s nižším počtem dětí se výrazněji soustřeďovaly na děti v posledním roce předškolního vzdělávání.Pro rodiče dětí, které jsou v posledním povinném ročníku předškolního vzdělávání nebo mají odklad školní docház-ky, máme vytvořenu uzavřenou skupinu, kde s nimi každodenně komunikujeme a získáváme zpětnou vazbu, jak s dět-mi pracují. Každému dítěti byla v listinné podobě předána složka s úkoly a činnostmi, které by mělo realizovat. Dále jsme rodičům zasílali odkazy na tvoření s dětmi a zajistili jim přístup na vzdělávací programy interaktivní školičky.