Vzdělávání na dálku v základních a středních školách354PŘÍLOHA 1Střední školyV případě středních škol byl nalezen jeden významnější vztah mezi charakteristikami distančního vzdělávání (viz obrázek č. 3), který je analogií ke vztahu nalezenému pro druhý stupeň základních škol. Takto je identifikovaný vztah opětovně spojen s úrovní kvality prostředí školy pro realizaci distančního vzdělávání, která je dána vyššími zkuše-nostmi a zájmem učitelů realizovat distanční vzdělávání, lepším vybavením žáků digitální technikou, vyšší intenzitou a různorodostí komunikace učitele a žáků a koordinací některých aspektů distančního vzdělávání – jednotná platforma školy pro distanční vzdělávání a koordinace úkolů a povinností kladených na žáky. Zároveň se ukazuje, že nižší kvalita prostředí školy pro realizaci distančního vzdělávání je charakteristická pro střední školy s vyšším zastoupením žáků nematuritních oborů a v nižší míře také pro střední školy s nižším počtem žáků.OBRÁZEK 3 | Podoba významnějších vztahů mezi sledovanými charakteristikami distančního vzdělávání pro střední školyPozn.: DP – digitální podpora; DT – digitální technika; DV – distanční vzděláváníZ výše uvedeného vyplývá: ■Koexistence dílčích aspektů utvářejících prostředí pro realizaci distančního vzdělávání na všech typech škol. ■Path-dependence (závislost současného vývoje na předcházejícím vývoji) charakter vývoje prostředí pro rea-lizaci distančního vzdělávání, a to v kontextu vazby vyššího zájmu učitelů o další využívání distančního vzdě-lávání v lepším prostředí školy pro tuto formu vzdělávání. ■Nižší vazba vybavení učitelů k dalším aspektům utvářejícím prostředí pro realizaci distančního vzdělávání, a to také s ohledem na využití vlastní digitální techniky učitelů jako alternativy ke školní nepřenosné technice. ■Největší problémy pro utváření kvalitního prostředí pro realizaci distančního vzdělávání je možné pozorovat v případě základních škol, které se nacházejí v lokalitách s horšími socioekonomickými charakteristikami, resp. v případě středních škol, které navštěvuje vyšší podíl žáků v nematuritních oborech – distanční vzdělá-vání utvářející hrozbu nedostatečného rozvoje znalostí a dovedností žáků těchto škol.