Vzdělávání na dálku v základních a středních školách34612 | KRAJSKá SPECIFIKA12 Krajská specifikaV mnoha zjištěních se ukázaly výrazné rozdíly mezi jednotlivými kraji. Jejich příčinou je jednak odlišné složení sítě škol, a jednak odlišná podpora školám či rozdíly v možnostech dalšího vzdělávání učitelů (konkrétně ve vazbě na di-gitální kompetence). V neposlední řadě pak jde také o určité rozdíly ve způsobech výuky a v přístupu k žákům a jejich rodičům.Uvedená zjištění nemusí mít vždy elementární regionální souvislosti, ale cílená regionální podpora může napomoct část negativních specifik minimalizovat.Odlišnosti v krajích se týkají tří základních oblastí, které jsou určující pro kvalitní zajištění vzdělávání na dálku. Prv-ním je dostupnost digitálních technologií, druhým jsou charakteristické znaky možné kvalitní výuky na dálku a třetím je kvalita pedagogického řízení školy.TABULKA 7 | Krajská specifika základních faktorů vzdělávání na dálku ( výrazně vyšší výskyt než v republikovém prů-+měru; výrazně nižší výskyt než v republikovém průměru)–JihočeskýJihomoravskýKarlovarskýKrálovéhradeckýLibereckýMoravskoslezskýOlomouckýPardubickýPlzeňskýPrahaStředočeskýÚsteckýVysočinaZlínskýDigitální technologie (DT)využívání digitální techniky (DT) na 1. st. ZŠ před uzavřením–+– – využívání DT na 2. st. ZŠpřed uzavřením–+– – – – –využívání DT na SŠ před uzavřením – –+ – + + pedagogům je k dispozici zapůjčená DT ze školy– + – +pedagogům je k dispozici DT ve škole – – – – + + pedagogům je k dispozici osobní DT+ – –+– – + + vybavení žáků DT+ +– – + + Výuka na dálkunevyužívání obvyklé klasifikace +– + + + – poskytování podrobné zpětné vazby + + + +zadávání rozšiřujícího učiva – – on-line odevzdávání – –+ + + + –minimum fyzického odevzdávání – – – – podíl jednosměrné komunikace od učitele k žákovi na ZŠ– – – podíl jednosměrné komunikace od učitele k žákovi na SŠ – Řízení školyminimum samostatných pedagogů, nepotřebujících koordinaci– –+ – + + + – zapojení koordinátora ICT +– + – – – +on-line porady na ZŠ i SŠ – + + – – on-line porady na SŠ + on-line porady na ZŠ + jednotnost platforem ve škole – –+ + – –+ Pro směřování metodické podpory a zkvalitnění výukových zdrojů jsou uvedena i jejich krajská specifika.