Vzdělávání na dálku v základních a středních školách34411 | VLIV ZŘIZOVATELů11 Vliv zřizovatelůŘízené rozhovory s řediteli škol znovu potvrdily, že kvalita školy primárně nespočívá v opravené fasádě školní budovy nebo v novém školním hřišti, které zajistil zřizovatel. Zásadní pro kvalitu distančního vzdělávání je celková kultura školy spojená zejména s kvalitou pedagogického vedení. I v této situaci lze poukázat na zajímavé příklady spolupráce školy a zřizovatele, které napomáhají zkvalitnění vzdělávacího procesu. Někdy se jednalo například o doplnění chybějící digitální techniky pro učitele. Škola ve spolupráci se zřizovatelem řeší situaci, kdy dva vyučující mají v současné době problémy s chybějící digi-tální technikou (v rámci práce z domova). Se zapůjčením digitální techniky pomohl i zřizovatel.Jinde šlo o problém s metodickou podporou, kterou na jiných školách zajišťuje např. koordinátor ICT, a do odstranění problému se úspěšně zapojil právě zřizovatel školy.Škola nemá vlastního ICT koordinátora. Zřizovatel škole zajistil experta na IT.Škola přijala pomoc od Správy informačních technologií města Plzně, která nabízela školení v oblasti on-line do-vedností.Výrazně pozitivní spolupráce školy se zřizovatelem, který zajistil technickou podporu pro on-line výuku odborníkem z řad zaměstnanců obce.Jak bylo uvedeno výše, v některých případech nemají žáci doma digitální techniku nebo on-line připojení k internetu. I v těchto případech tak často pomáhali zřizovatelé. Do podpory vzdělávání se v obcích zapojili také další partneři, jako např. dobrovolní hasiči, prodejny, kde bylo možné nechat materiály pro žáky a jejich rodiče, nebo místní podnikatelé.Ve spolupráci se zřizovatelem škola zajistila jedné sociálně velmi slabé rodině přístup k internetu zdarma.Spolupráce se zřizovatelem, který žákům, kteří nemají takovou možnost, tiskne vzdělávací materiály.Žákovi s třetím stupněm podpůrného opatření byl zapůjčen školní notebook. Konektivitu zajistila obec.Materiály rozváží pověřený pracovník zřizovatele.Za přispění zřizovatele byly zakoupeny licence MS Office 365 pro všechny žáky i učitele.V době krize se kvalita komunikace mezi školou, rodiči a samozřejmě také zřizovatelem ukazuje ještě více než jindy. Na význam komunikace poukazuje Česká školní inspekce ve svých výstupech dlouhodobě, s tím, že např. za 40 % stížností stojí právě nedostatky v oblasti komunikace.