Vzdělávání na dálku v základních a středních školách34010 | APLIKACE, PLATFORMY10 Aplikace, platformyUžívání aplikací, komunikačních platforem a softwaru se ve školách týkalo minimálně tří oblastí. V první řadě šlo o komunikační nástroje pro pořádání porad a zajištění komunikace se žáky či jejich rodiči, poté o technologickou podporu výuky na dálku, a nakonec o specifický software, který byl před zákazem fyzické přítomnosti žáků ve školách využíván k výuce (např. účetní programy na ekonomických školách apod.).Vzhledem k rozsáhlým možnostem využívání různých komunikačních a výukových platforem, které mají pro konkrét-ní účely své výhody a nevýhody, bylo pro kvalitu vzdělávání na dálku důležité zajistit, aby žáci i učitelé minimálně přecházeli z jednoho prostředí do druhého.10.1 Technologické zajištění komunikaceZe šetření České školní inspekce vyplynulo, že většina základních i středních škol využívá digitální techniku pro vede-ní porad. Nejčastěji šlo o platformy Microsoft Teams, Skype a Google Meet nebo Google Hangaut. Z dalších prostřed-ků byl častěji používán ještě e-mail a telefon, již méně často byly využívány aplikace WhatsApp, Zoom a Messenger.GRAF 19 | Komunikační prostředky využívané k vedení porad0 %5 %10 %15 %20 %25 %30 %Microsoft TeamsSkypeprost edí Googleře-mailtelefonWhatsAppZoomMessengerI. st. ZŠII. st. ZŠSŠPro komunikaci s rodiči volili pedagogové často podobné platformy, které využívali při poradách s vedením školy. Na prvním stupni základních škol dominovaly WhatsApp, Skype a Facebook, na druhém stupni k nim ještě přibyli Baka-láři a Google Classroom. Na středních školách naproti tomu dominovalo využití systému Bakaláři a mezi využívané platformy patřil také Microsoft Teams.V malotřídní škole vytvořili uzavřené skupiny všech rodičů na WhatsApp, a tím posílili komunikaci rodičů i žáků se školou.Učitelé pro vzájemnou komunikaci mezi sebou využívají i chytré telefony, využívají např. WhatsApp.